De Octavia is dood, leve de Octavia! Sinds de overname door de groep Volkswagen is het een gewoonte geworden dat Skoda ons met elke nieuwe productlancering aangenaam verrast. De Octavia II van de Tsjechische fabrikant vormt geen uitzondering op deze algemene regel. Het nieuwe model heeft alle troeven meegekregen om het minstens even goed te doen als zijn voorganger, waarvan meer dan een miljoen exemplaren verkocht zijn. Het is gebaseerd op het chassis van de Golf V en maakt naar hartelust gebruik van de nie...
Indrukwekkend
Na acht jaar trouwe dienst krijgt de Skoda Octavia een tweede jeugd. De bestseller van Mladoboleslav zet een II achter zijn naam en schittert: zowel esthetisch als technisch.
De Octavia is dood, leve de Octavia! Sinds de overname door de groep Volkswagen is het een gewoonte geworden dat Skoda ons met elke nieuwe productlancering aangenaam verrast. De Octavia II van de Tsjechische fabrikant vormt geen uitzondering op deze algemene regel. Het nieuwe model heeft alle troeven meegekregen om het minstens even goed te doen als zijn voorganger, waarvan meer dan een miljoen exemplaren verkocht zijn. Het is gebaseerd op het chassis van de Golf V en maakt naar hartelust gebruik van de nieuwste technologische snufjes van VW. De Octavia II is 65 mm langer, 38 mm breder en 31 mm hoger dan zijn voorganger. Die grotere afmetingen zorgen voor ruimte in overvloed. Naast zijn hoge dak is een van de grote troeven van deze traditionele gezinsberline de perfecte toegankelijkheid, dankzij de erg brede portieren. Die hebben als enige nadeel dat ze aan de zware kant zijn. Een ander sterk punt van de Skoda is zijn flink bemeten (en vlot toegankelijke) kofferruimte: 560 liter, 32 liter meer dan vroeger en een pak meer dan bij de concurrenten. Om slechts één voorbeeld te noemen: de nieuwe Peugeot 407 heeft een koffer van 405 liter! U zit in een perfecte houding aan het stuur, met uitzicht op een mooi uitgevoerd dashboard. De stoelen zijn goed ontworpen maar misschien een beetje aan de harde kant, terwijl het interieur aangekleed is met Duitse soberheid en elegantie. Ook de kwaliteit van de afwerking is de strengste Duitse normen waardig. De Diesel 2.0l TDI van 136 pk van ons testmodel heeft veel indruk op ons gemaakt, zowel qua rijgedrag als op het vlak van de prestaties. Dankzij een hoog koppel (320 Nm) heeft hij al bij het laagste toerental voldoende kracht en toont hij zich erg pittig. Alleen jammer dat hij bij het stationair draaien en op laag toerental wat luidruchtiger is dan de diesels met common rail van de concurrentie. De Octavia II voelt zich prima op de weg. Met zijn bijna volmaakte evenwicht en motorvermogen gaat hij nooit in de fout. De precieze elektrohydraulische stuurbekrachtiging en de doeltreffende remmen zijn evenmin vreemd aan het geruststellende gevoel dat deze auto geeft. Op het vlak van het comfort is de ophanging verbeterd, al zullen sommige chauffeurs de vering vrij stug vinden. Ons testmodel heeft een catalogusprijs van euro 22.390 met een manuele versnellingsbak met 6 standen. Voor wie liever automatisch rijdt, is hij ook verkrijgbaar met de uitstekende gerobotiseerde DSG (euro 23.990). De verhouding prijs/prestaties/kwaliteit van deze Octavia is haast niet te kloppen! nArnaud Dellicour
Wil je dit artikel verder lezen?
Kies voor Plusmagazine