In topvorm

De Clio van de vierde generatie breekt met het verleden. De nieuwkomer lonkt naar een hoger segment – en dat is niet te hoog gegrepen.

Bij Renault maken ze er geen geheim: de nieuwe Clio mikt op een ruim publiek en wil klanten uit het hogere segment aanspreken. Dat is een van de redenen waar-om langer (35 mm) en breder (24 mm) maar ook lager (45 mm) is geworden. Het silhouet is slanker, heeft de allure van een coupé en een betere aerodynamica. Met zijn nieuwe proporties ziet hij eruit alsof hij in een hoge categorie thuishoort. Maar afmetingen alleen volstaan niet om te overtuigen: je moet ook superieure opties en uitrustingen aanbieden. En dat doet Renault. Deze vierde generatie is verkrijgbaar met onder meer hightech connectiviteit, multimedia en opties die je in dit segment niet vaak aantreft. In een charmeoperatie speelt ook de look mee, en dus biedt Renault tal van mogelijkheden om de Clio te personaliseren, de ene al meer geslaagd dan de andere.

Tablet aan boord

Het interieur heeft een heleboel opbergmogelijkheden en een klassiek, elegant, goed afleesbaar – en personaliseerbaar – dashboard. De rijhouding is ideaal, niet te hoog, niet te laag. De afwerking voortreffelijk, ook al zal niet iedereen gelukkig zijn met de kwaliteit van het plastic. Op het comfort achterin valt weinig aan te merken, afgezien van de wat krappe dakhoogte voor lange mensen. Al het voordeel van de extra lengte gaat naar de kofferinhoud, die 12 l wint en nu 300 l bedraagt. Onthoud ook dat de Clio vanaf het tweede uitrustingsniveau een Media-Nav meekrijgt, een groot aanraakscherm met de look van een moderne tablet voor de navigatie, de bediening van de radio enz.

Aantrekkelijk compromis

De dynamiek van de Clio is om vrolijk van te worden: soepel in de bochten, stabiel op hoge snelheid en comfortabel op slecht wegdek dankzij een goed afgestelde vering. Het rijgedrag kan net niet tippen aan dat van de nieuwe Peugeot 208, een rechtstreek-se rivaal, maar is duidelijk beter dan dat van de Clio 3. Zeker een dynamische viercilinder diesel 1.5 l dCi van 90 pk en met 220 Nm koppel (+20) onder de motorkap, die maar 90 g/km CO2 uitstoot. Er is ook een 83 g versie met een theoretisch verbruik van amper 3,2 l/100 km. De 1.5 l is er bovendien in 75 pk.

We kregen ook de kans om de verbazende turbo 900 cm3 te proberen, een driecilinder van 90 pk. Een kleine cilinderinhoud, jawel, maar met voldoende kracht voor de grote weg. In de stad ontgoochelt de motor door zijn zwakke koppel op lage toerentallen (135 Nm op 2.500 tm) maar dat is zijn enige gebrek, want hij zet ook een mooie CO2 neer: 104 g of 99 g in de ecoversie. Ten slotte is er nog een 1.2 l 16 V benzinemotor van 75 pk.

De Clio 4 is om de prijs laag te houden enkel als vijfdeurs verkrijgbaar (vanaf euro 13.100) maar is erin geslaagd zijn look te verjongen. Met efficiënte, zuinige motoren, geavanceerde multimedia en een royaal programma voor personalisering, wordt deze Franse auto vast en zeker een succes. Ook al omdat hij binnenkort als SUV en break verschijnt.

Arnaud Dellicour en Laurent Blairon

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content