Over twee jaar zal KIA heel zijn gamma totaal vernieuwd hebben. De Soul, die amper een jaar geleden op de markt kwam, zal dan de ouderdomsdeken zijn! Het bewijst de ambitie en het dynamisme van de Koreanen. En dat loont. In België was KIA op het einde van 2009 nummer 14 op de ranglijst van de fabrikanten, met een markt-aandeel van 2,2 % (in 2002: ongeveer 0,025 %). Met de Venga zou de verkoop nog beter moeten lopen, want dit is een compacte monovolume die alles heeft wat Europeanen wensen: een mooi geproportioneerd silhouet (ondanks een beperkte lengte van 4,07 m en een hoogte van 1,60 m), ...

Over twee jaar zal KIA heel zijn gamma totaal vernieuwd hebben. De Soul, die amper een jaar geleden op de markt kwam, zal dan de ouderdomsdeken zijn! Het bewijst de ambitie en het dynamisme van de Koreanen. En dat loont. In België was KIA op het einde van 2009 nummer 14 op de ranglijst van de fabrikanten, met een markt-aandeel van 2,2 % (in 2002: ongeveer 0,025 %). Met de Venga zou de verkoop nog beter moeten lopen, want dit is een compacte monovolume die alles heeft wat Europeanen wensen: een mooi geproportioneerd silhouet (ondanks een beperkte lengte van 4,07 m en een hoogte van 1,60 m), een royale binnenruimte, een goed doordachte modulariteit en een koffer met een flinke inhoud. In de praktijk kan de verdeelbare achterbank (1/3 - 2/3) 13 centimeter verschuiven en moeiteloos neergeklapt worden om een vlakke vloer te vormen. De koffer heeft een laaddrempel op twee niveaus, voor meer volume. Zelfs met de bodem in de laagste stand, verbergt hij nog een laadruimte van 18 l. De totale inhoud gaat van 314 tot 570 liter. Niet slecht voor een zo korte auto waarvan de binnenruimte omgekeerd evenredig is met wat zijn buitenmaten doen vermoeden. Het royale interieur oogt dynamisch en heel modern. De hoge rijhouding en de diepte van het dashboard zijn typisch voor een monovolume net als de brede stijlen van de voorruit, die de zichtbaarheid in de bochten echter wel een beetje belemmeren. Op de afwerking hebben we niets aan te merken, ook al had het plastic hier en daar wat mooier kunnen zijn. De Venga charmeert met de lijnen van zijn Europese ontwerp. Onder de motorkap is hij jammer genoeg minder overtuigend. Zijn twee diesels, gecombineerd met een 6-versnellingsbak, zijn geen uitblinkers. We zijn beter gewend van KIA. De 1.4 l CRDi 90 pk, ook verkrijgbaar in een versie van 75 pk, is slapjes onder de 2000 t/m en stoort met zijn lawaai, maar rijdt wel vlot en toont zich relatief pittig voor een 1400 cc-motor. De 1600 van 115 pk - nieuwe generatie - is verrassend futloos. En dat terwijl hij in zijn vorige versie een krachtpatser was! Op de weg geeft de Venga een veilig gevoel, met een goede stabiliteit en een vrij stevige vering die toch comfortabel blijft, behalve op uitzonderlijk slecht wegdek. Omdat KIA schonere wagens op de markt wil brengen, zijn alle Venga's uitgerust met ISG ( Idle Stop & Go), een systeem dat de motor bij stilstand uitschakelt. Deze technologie met EcoDynamics-label wordt gecombineerd met banden met lage rolweer-stand, een energiebesparende dynamo en een schakelindicator. De Venga is ook up to date in termen van zijn uitrusting, met al in de eenvoudigste uitvoering (Fusion - Evoque) onder meer 6 airbags, stabiliteitscontrole en starthulp op hellingen. De prijzen? euro16.090 voor de 1.4 l CRDi 75 pk diesel en euro14.890 voor de 1.4 l benzinemotor van 90 pk. Met zeven jaar waarborg, dat spreekt vanzelf! Deze Venga zal de wereld van de monovolumes niet op zijn kop zetten, maar charme heeft hij te koop! n Arnaud Dellicour