Toen de bollebozen van het merk met de chevron in december '99 een com-pacte monovolume met de verrassende naam Picasso op de markt brachten, was dat een schot in de roos. Zeven jaar later zijn er één miljoen driehonderdnegentienduizend exemplaren van verkocht. Met zijn knappe look en uitstekende verhouding prijs/ruimte is de Xsara Picasso een groot succes geworden. Maar alles verandert, de klanten stellen steeds hogere eigen en de concurrentie zit niet stil.
...

Toen de bollebozen van het merk met de chevron in december '99 een com-pacte monovolume met de verrassende naam Picasso op de markt brachten, was dat een schot in de roos. Zeven jaar later zijn er één miljoen driehonderdnegentienduizend exemplaren van verkocht. Met zijn knappe look en uitstekende verhouding prijs/ruimte is de Xsara Picasso een groot succes geworden. Maar alles verandert, de klanten stellen steeds hogere eigen en de concurrentie zit niet stil. De cijfers spreken boekdelen. In 1996 waren er negen grote en amper één compacte mo-novolume op de markt, in 2005 waren dat er respectievelijk twaalf en dertien! Om in te spelen op die evolutie en zijn klantenkring uit te breiden, lanceert Citroën de C4 Picasso, die tussen de gelijknamige Xsara en de C8 past. De nieuwkomer heeft geen gebrek aan troeven: een elegante lijn, een sterke persoonlijkheid, zeven plaatsen en een gemakkelijk aan te passen interieur. Om zeven passagiers te kunnen meenemen, moet je fors gebouwd zijn. Dat is de Picasso dan ook: 4,59m lang, 1,83m breed en 1,66m hoog. Dat is dertien centimeter korter dan een C8 maar wel tweeëndertig langer dan een Xsara Picasso (in de breedte is het verschil respectievelijk -2cm en +8cm). Bij het instappen word je onmiddellijk bekoord door de grote panoramische voorruit - de gezichtshoek gaat van 35 naar 70°! - die het interieur buitengewoon licht maakt en de schoonheid van het landschap volledig tot haar recht brengt. De ramen achteraan, de grootste van hun categorie, zorgen voor nog meer licht. En alsof dat niet volstond, stelt Citroën als optie een panoramisch glazen dak voor, waarmee de C4 Picasso een machtig glasoppervlak van 6,4m2 krijgt! Het interieur is niet alleen ruim maar ook origineel, onder meer dankzij een sober, functioneel dashboard. Net als de C4 met 3 of 5 deuren heeft de Picasso een stuur met vaste naaf. De eerste kilometers is dat even wennen, ook door de vele bedieningsknoppen op het stuur: radio, snelheidsregelaar, airco, cruise control... De plaatsen achterin onderscheiden zich door hun royale ruimte voor de knieën en de ellebogen. We waren ook onder de indruk van de bank op de derde rij, die alles behalve smal overkomt. Een ander sterk punt van deze C4 is het gemak waarmee de achterste plaatsen kunnen worden versteld - één vinger volstaat - om het koffervolume te vergroten. In de configuratie met zeven plaatsen is het nuttige volume 208l, als de derde rij wordt verwijderd is dat 576l. Nog een sterk punt is de achterruit, die los van de laaddeur kan worden geopend. Toch een punt van kritiek: achterin ontbreken opbergvakken, terwijl die voorin nochtans talrijk en goed doordacht zijn. En de mechaniek? Citroën stelt twee benzinemotoren voor, een 1,8l van 127pk (vanaf euro21.000) en een 2.0l van 143pk (vanaf euro25.450). Er zijn ook twee diesels: een 1.6l HDi van 110pk (vanaf euro23.000) en een 2.0l HDi van 138pk (vanaf euro28.200). Wij mochten de twee diesels proberen. De 1.6l is relatief soepel en stil, maar levert geen al te sterke prestaties. Toch zal hij de meeste chauffeurs tevreden stellen, ook al omdat hij erg zuinig was tijdens onze test, terwijl de Picasso toch 1530kg weegt. Onze auto had de nieuwe manuele versnellingsbak met zes verhoudingen (zonder koppeling) BMP. Hij reageert erg prettig als er rustig wordt gereden, maar wat bruusker tegen een hoger tempo. De 2.0 l HDi komt uiteraard wat pittiger uit de hoek, maar het verschil is niet enorm groot. De verklaring? Een tot 270Nm beperkt koppel, terwijl de lichtere versie 240Nm heeft en 260 Nm met de overboost, die extra koppel geeft dat goed van pas komt bij het inhalen. Het staat als een paal boven water dat Citroën met zijn C4 Picasso het begrip monovolume een heel nieuwe dimensie heeft gegeven. Een aantrekkelijke dimensie, dat is duidelijk. Ideaal voor wie zich van de kudde wil onderschei Arnaud Dellicour