BMW draagt de familiewaarden hoog in het vaandel! Ons hoort u niet klagen, want het levert producten op die model na model bekoorlijker worden. De nieuwe X5 is daar een prachtig voorbeeld van, met een ronduit uitzonderlijk dynamisch rijgedrag voor een mastodont van zijn formaat. De Duitse SUV van de tweede generatie is immers nog groter en nog zwaarder geworden. Kijk maar naar de nieuwe maten: 4,85 m lang, 1,93 m breed en 1,76 m hoog, dus respectievelijk 19, 6 en 11 cm meer dan zijn voorganger!
...

BMW draagt de familiewaarden hoog in het vaandel! Ons hoort u niet klagen, want het levert producten op die model na model bekoorlijker worden. De nieuwe X5 is daar een prachtig voorbeeld van, met een ronduit uitzonderlijk dynamisch rijgedrag voor een mastodont van zijn formaat. De Duitse SUV van de tweede generatie is immers nog groter en nog zwaarder geworden. Kijk maar naar de nieuwe maten: 4,85 m lang, 1,93 m breed en 1,76 m hoog, dus respectievelijk 19, 6 en 11 cm meer dan zijn voorganger! Op het esthetische vlak zal de X5 de liefhebbers van de eerste versie niet ontgoochelen en zelfs nieuwe bewonderaars aanlokken, met een silhouet - het werk van de Belgische designer Pierre Leclerq (zie het interview hiernaast) - dat de oorspronkelijke vormgeving met brio moderniseert. De X5 lijkt gespierder en sportiever. Met zijn vlotte lijnen, verzorgde proporties en gestroomlijnde onderbouw haalt de vechtersbaas uit München een CX van 0,33. Een record in het segment, met een lager verbruik als beloning... Binnen ziet het er allemaal heel modern uit, met een sober, trendy dashboard en een massa opbergruimte. Meer dan vroeger, dankzij een elektronische bediening, Shift-by-Wire (ze lijkt zowaar op de stuurknuppel van een helikopter), de automatische versnellingsbak die rond de middenconsole ruimte schept voor een rommelbakje en twee extra bekerhouders. Goed bekeken! Toch een minpuntje: de afwerking is hier en daar wat minder dan die van de voorganger, vooral in de kwaliteit van het plastic. De X5 heeft geen gebrek aan ruimte, vooral achterin, op de tweede rij. Jammer dat die plaatsen niet heel vlot bereikbaar zijn, omdat de achterportieren niet ver opengaan. Binnen schuiven de stoelen over een afstand van acht centimeter en kunnen ze neergeklapt worden om ofwel de passagiers een optimaal comfort te geven, ofwel de koffer extragroot te maken. In de versie met vijf plaatsen heeft die koffer een inhoud van 620 liter. Als u voor zeven plaatsen gaat, is hij nog 200 l groot. En de derde rij, die zo erg in de mode is? Het zijn extra plaatsen die meer voor kinderen geschikt zijn dan voor volwassenen. Onder de lange motorkap zit een dieselmotor van 3.0 l met zes cilinders in lijn. Met zijn 2993 cc ontwikkelt hij 231 pk en een machtig koppel van 520 Nm. Hij komt nooit kracht te kort, draait heerlijk soepel, trekt vlot op en herpakt zich goed, ook dankzij een zachte automaat die vlot reageert. De X5 (euro52.550) rijdt verrukkelijk en onderscheidt zich met dynamische kwaliteiten van topniveau die verbazen voor een auto van dit type. Wat een wendbaarheid, zelfs op de slechtste wegen! De verharde zelfdragende carrosserie en de geperfectioneerde aandrijving hebben daar heel veel mee te maken. De meer dan 580 000 exemplaren die sinds 1991 van de X5 verkocht zijn, bewijzen het succes van het model. De luxe terreinwagen heeft eerst misschien een deel van het gamma gekannibaliseerd, maar heeft de fabrikant uit München vooral een nieuw clientèle opgeleverd. De tweede generatie van deze stoere knaap zal die klanten zeker niet naar de concurrentie doen vluchten, want zij geeft het begrip rijplezier een heel nieuwe dimensie... nArnaud Dellicour