BMW F 900 XR

In de file en op reis

De pandemie, de lockdown, de geleidelijke versoepelingen... Ze hebben onze gewoonten en zekerheden overhoop gehaald. En de mobiliteit ontsnapt daar niet aan. Gemotoriseerde tweewielers brengen soelaas.

Wanneer de files in en buiten de stad weer zullen toenemen, wordt de mobiliteit een echt probleem. Niet iedereen kan voor de fiets of het openbaar vervoer kiezen. Twee oplossingen helpen je efficiënt, veilig en zelfs leuk te reizen: de motor en de scooter. En mooi meegenomen: tot 125 cc volstaat een rijbewijs B.

BMW F 900 XR

De F 900 XR is een geslaagde mix van de lijnen van een GS en die van een roadster. Hij vindt het juiste evenwicht tussen comfort en prestaties. De afwerking is buitengewoon verzorgd, met mooie sierstiksels op het zadel, inscripties, een gestructureerd oppervlak voor allerlei accessoires, en een minimum aan zichtbaar beslag. Op de weg toont de nieuwe BMW zich opvallend handzaam. Tegen lage snelheid voel je het gewicht van de machine wel een beetje, maar dankzij een lager zwaartepunt dan de S 1000 XR laat deze motor zich eenvoudig parkeren en maakt hij vlot een halve draai. Bovendien zet je gemakkelijker je voeten op de grond dan met een sportmotor.

Het motorblok is een nieuwe versie van de tweecilinder in lijn die sinds 2018 de F 850 GS aandrijft. De cilinderinhoud is van 853 naar 895 cc verhoogd. Het resultaat is een motor die flink optrekt, maar zich het best voelt tussen 3.000 en 7.000 toeren. Bij lagere toerentallen voel je wat haperingen, bij hogere is het verschil met de onuitputtelijke viercilinder van de S 1000 XR merkbaar. Een goede oplossing om te pendelen én voor het plezier te rijden.

Basisprijs: 11.450 euro

KAWASAKI VERSYS 1000

De stijl van de nieuwe Versys is ingrijpend herzien. Zelfs in de basisuitvoering mikt hij op een hoger gamma, dankzij moderne snufjes als ledlampen en een rijhulp in de bochten. Het comfort wordt niet vergeten: cruisecontrol, schakelhulp en een nieuw verstelbaar windscherm. Het motorblok van de Kawasaki, nog altijd goed voor 120 pk, laat boven de 6.000 toeren zijn vermogen voelen en onder de 2.000 toeren heel zijn koppel.

Op middelhoge en hoge snelheid zijn de vibraties, die we van de vorige Versys kennen, weer van de partij. Met een zadel op 840 mm van de grond (verlaagd zadel op 820 mm als optie) en een vrij hoog zwaartepunt – typisch voor een trailmachine, ook al is de Versys voor de weg gemaakt – is deze motor misschien niet de beste keuze voor minder lange afstandsrijders. Maar je krijgt wel het gevoel dat je op een vliegend tapijt zit en over alle hobbels zweeft. Dat comfort wordt nog groter met de elektronische vering van de SE-versie, die ook nog ledbochtverlichting heeft, een tweerichtings-quickshifter, een TFT-scherm met connectiviteit voor de smartphone, een groter Touring-windscherm, verwarmde handgrepen, handbeschermers... Voor het woon-werkverkeer en de vakanties.

In de file en op reis
© James Wright / Double Red

Basisprijs: 13.899 euro

HONDA SH125I

Sinds hij in 2001 zijn debuut maakte op de Europese markt, is de SH125 snel de lieveling geworden van de fans van stadsscooters met gevoel voor esthetiek. Stijl heeft hij in overvloed, met een massa troeven voor wie zich elegant of praktisch (of allebei) wil verplaatsen. Met dit mirakelrecept heeft de SH125i zich onmisbaar gemaakt in het aanbod van Honda. De ingrediënten van dat recept zijn zorgvuldig gekozen: een pittige maar zuinige motor en een concept dat perfect inspeelt op het stadsverkeer, onder meer met 16 inch wielen. Doe daar een knappe aankleding bij en je hebt een winnaar! Hoog op zijn grote wielen schittert hij met zijn wegligging, dynamisme en wendbaarheid. Zelfs als het verkeer in de stad helemaal dichtslibt, glipt hij overal door. Een motor doet het hem niet na, hij slalomt vrolijk en keert op een postzegel. De nieuwe SH125i wordt met een top-case verkocht. Elegant, mooi afgewerkt en altijd betrouwbaar: de gedroomde machine voor de stad.

Honda SH125i
Honda SH125i

Basisprijs: 3.799 euro

YAMAHA TRACER 700

Yamaha heeft het design van het model 2020 grondig onder handen genomen, met een knappe nieuwe snuit en ledlampen. Het comfort is nog verbeterd, dankzij een regelbare kuip en een nieuwe instrumentencombinatie op een heel verzorgd dashboard. Let ook op de handbeschermers, eleganter dan vroeger en nu voorzien van ledrichtingaanwijzers. De motor is niet zuinig met sensaties, maar neemt nooit de bovenhand op de piloot, die de machine altijd de baas blijft. Ze is krachtig en vinnig en trekt bij 2.000 tot 2.500 t/m fors op, zelfs in de hoogste versnellingen – ongeveer 50 km/uur in zesde. Ook de wegligging blijft een van de sterke punten van deze motor, die vrolijk en evenwichtig door de bochten gaat. De Tracer rijdt vlot maar efficiënt, verveelt nooit en combineert rijplezier met een knappe nieuwe look. Weinig machines kunnen tippen aan zijn onberispelijke evenwicht tussen gemak, plezier en functionaliteit. Er is ook een A2-versie van 35 kW, ideaal voor beginners.

Yamaha Tracer 700
Yamaha Tracer 700

Basisprijs: 8.599 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content