“Ik wil niet verslaafd raken aan slaappillen”

Twee jaar geleden moest Freddy De Smet (60) uit Steenokkerzeel na een herstructurering het beroepsleven vaarwel zeggen. Hij had gehoopt van zijn vrije tijd te kunnen genieten in de villa die hij dertig jaar geleden liet bouwen in de wijk Zonnebos. Toen kwam de schok. Als Bert Anciaux zijn nieuwe spreidingsplan voor Zaventem uitvoert, krijgt Freddy voortaan dagvluchten in elk weekend over zijn woning. Op piekuren wordt dat er één om de twee minuten. Daarbovenop komt een flink pak nachtvluchten van vrijdag op zaterdag en van maandag op dinsdag. Dat zijn er méér dan tachtig per nacht.

“Nu al weet ik dat ik er nooit zal aan wennen. In het verleden kregen we sporadisch al wel eens een vliegtuig over ons hoofd. Dan houd je, ook binnenshuis, maar best even op met praten. Ik heb vooral schrik voor de toekomst omdat ik een slechte in-slaper ben. Wanneer de wind slecht zit en we het grondlawaai van de luchthaven tot hier horen, heb ik nu al grote moeite om in te slapen. Ik wil zeker niet verslaafd raken aan slaappillen. En in de zomer worden onze barbecue en ons terras wel heel erg ongenietbaar. Verhuizen willen we niet, we wonen hier al dertig jaar met volle plezier. Toen we hier bouwden, hebben de architect en de gemeente ons wel gezegd dat we af en toe geluidshinder zouden hebben. Die hebben we inderdaad gekregen. Maar er is een groot verschil tussen sporadische hinder en wat Anciaux nu van plan is.”

Freddy wil niet beschuldigd worden van jobafbraak of van nimby-gevoelens (‘not in my backyard’ ofwel ‘als het maar niet in mijn achtertuin is’). “Kijk, wij zijn redelijke mensen, we willen best ons deel van de hinder dragen. Maar ondanks de aanpassingen zorgt het spreidingsplan voor een nieuwe concentratie boven Steenokkerzeel. Ik zou graag zien dat de minister zijn beslissingen neemt op basis van technische argumenten en niet van politieke bedoelingen. Zone 6 ligt in het verlengde van een startbaan die 650 m korter is dan de andere. Het gebruik is niet zonder risico’s. De vliegtuigen scheren kort na het opstijgen rakelings over de daken. Daarom werd die piste tot nog toe enkel gebruikt bij een sterke noord-noordoostenwind. In het plan van Anciaux lijken die korte lengte, de windrichting, de veiligheid en de aërodynamica ineens niet belangrijk meer! Redelijk zijn betekent niet dat je moet aanvaarden dat alle onheil op jouw hoofd moet neerkomen.”

A Karima Amrous – Ludo Hugaerts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content