Hybride, maar vooral elektrisch

Met de Outlander PHEV pakt Mitsubishi uit met de meest geavanceerde hybride auto van het moment. Of hoe je een SUV met een uitstoot van amper 44g CO2/km bouwt.

Het heeft Mitsubishi niet minder dan zeven jaar gekost om de aandrijving van de nieuwe Outlander PHEV te ontwikkelen. Om een maximale energie-efficiëntie te verzekeren zonder het rijplezier in het gedrang te brengen, beknibbelt Mitsubishi niet op de technologie en geeft het zijn Outlander maar liefst drie motoren mee: een 2.0 l benzinemotor van 121pk en twee elektrische motoren van 82 pk. De batterijen werden onder de vloer geïnstalleerd en kunnen 12 kWh energie opslaan.

Zelfbedruipend

Officieel is de Outlander PHEV een hybride, maar in de praktijk rijdt hij vooral elektrisch. De viercilinder benzinemotor kan bij hoge snelheden of om flink op te trekken de voorwielen rechtstreeks aandrijven (het totale vermogen loopt dan op tot bijna 200 pk). Maar op de eerste plaats dient hij als ingebouwde generator om de batterijen tijdens het rijden op te laden of om de elektrische motoren rechtstreeks van stroom te voorzien. Als het nodig is, kan de benzinemotor de batterijen zelfs opladen terwijl de auto stilstaat: 40 minuten en 3 liter brandstof volstaan om 80% van de elektrische autonomie te herstellen (in totaal ongeveer 35 km). Maar het blijft natuurlijk efficiënter om de Outlander PHEV zo vaak mogelijk op het stroomnet aan te sluiten. Met een klassiek stopcontact (10 A) duurt het opladen 5 uur en met een leiding van 16 ampère is de klus in 3 uur geklaard. Er is ook een optioneel snel oplaadsysteem verkrijgbaar dat via een speciale terminal de batterijen in 30 minuten voor 80% oplaadt.

Transparant

De grootste verrassing is dat al die technologie transparant blijft voor de chauffeur. In de praktijk kiest de Outlander zelf in elke situatie de efficiëntste oplossing. De chauffeur kan wel een save-modus inschakelen om de batterijlading te sparen, of een charge-modus om tijdens het rijden maximaal te laden. Afhankelijk van de rijstijl en de frequentie waarmee men de batterijen via het net oplaadt, schommelt het reële verbruik tussen 0 l/100km en maximaal 9 l/100km. Reken voor een klassiek verbruik op 6,5 l/100km. Met slechts 44g CO2/km is de Outlander hoe dan ook fiscaal erg interessant.

Geen compromissen

Concreet vergt de oplaadbare hybride geen praktische toegevingen. De kofferruimte is slechts 13l kleiner dan die van de Outlander met klassieke verbrandingsmotor. Het enige echte verschil is dat er geen zeven zitplaatsen zijn en de ruimte voor een reservewiel ontbreekt. Anderzijds mag de Outlander PHEV, in tegenstelling tot de meeste hybride auto’s, 1.500kg trekken en heeft hij een echte 4×4 aandrijving. Dé schaduwzijde: hij kost meer dan €50.000! Voor die prijs had de aankleding van het dashboard minder basic gekund. Maar het valt niet te ontkennen dat deze SUV uitblinkt in comfort en prestaties!

Tekst en foto’s: Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content