Arnaud Dellicour
...

Arnaud DellicourDe 3008 is een veroveraar. De grote break met interieur in cockpitstijl is er nu ook in een hybride variant. De eerste hybride met dieselmotor. Al zijn voorgangers combineren benzine met elektriciteit. Bovendien is hij het eerste model van een nieuwe lijn: Peugeot wil in 2012 ook een hybride 508 en 508 RX4 Hybrid4 (naar het voorbeeld van de Allroad SUV van Audi) uitbrengen. Verder bestudeert het bedrijf uit Sochaux de techniek van de op het stroomnet herlaadbare hybride auto. Aan de buitenkant onderscheidt de 3008 Hybrid4 zich vooral door zijn vernieuwde radiatorrooster, zijn tren-dy diodenlampen en een tweekleurige spoiler achteraan. Het interieur is weinig veranderd - wat ook niet hoefde - maar heeft wel een nieuwe versnellingspook en centraal 7 inch scherm dat de bestuurder in reële tijd op de hoogte houdt van de werking van de hybride transmissie. De toerenteller is vervangen door een wijzerplaat die het percentage verbruikte vermogen toont. De warme sfeer en de originele centrale console van de klassieke 3008 zijn gebleven. Aan het stuur zorgt de hoge zit voor een SUV-gevoel en de bewoonbaarheid is meer dan behoorlijk. Het enige minpunt is de beperkte moduleerbaarheid: geen schuifbank en geen gescheiden stoelen. De 3008 Hybrid4 combineert een 2.0 l HDi motor van 163 pk met een elektrische motor van 37 pk die de achterwielen aandrijft. De 4x4 heeft niet de ambitie om een terreinwagen te zijn, maar maakt het rijden in moeilijke omstandigheden prettiger. De full hybrid kan 100% elektrisch rijden. Hij vertrekt met de batterijen, aangedreven op de achterwielen. Zonder geluid en zonder CO2-uitstoot. Net als Toyota gebruikt Peugeot nikkel-metaalhydride accu's die minder krachtig (maar ook minder duur) zijn dan lithium-ionenbatterijen. Toch haalt de 3008 Hybrid4 met zijn elektrische motor een pieksnelheid van 70 km/u en houdt dat tot 4 km vol. Wanneer de batterij ontlaadt, start de dieselmotor om ze te herladen. Wanneer men het gaspedaal lost, werkt de elektrische motor als een generator om de batterij op peil te brengen. Dat gebeurt vrij drastisch, zodat het free-wheelen beperkt is. Tijdens het uitschakelen en weer starten blijft de 2.0 l HDi discreet en geeft nauwelijks vibraties. Als het rechterpedaal wordt ingedrukt, leveren de diesel- en de elektrische motor samen 200 pk en een koppel van 450 Nm, die via een zesbak op de vier wielen worden overgebracht. De prestaties zijn dan uit-stekend (naar 100 km/u in 8,5 s) en het rijgedrag blijft efficiënt, ondanks een vrij hoog gewicht (1660 kg). Omdat de elektrische motor boven de 120 km/u wordt uitgeschakeld, doet de 3008 Hybrid4 op de weg geenszins onder voor het rijplezier van de klassieke 3008, terwijl hij in de stad een stuk zuiniger is. Het gemiddelde bedraagt voor de basisversie 3,8 l per 100 km of 99 g/km CO2. Niemand verwacht topprestaties van een hybride auto. Peugeot had deze versie dus ook met een 1.6 HDi kunnen aanbieden. Dat had het verbruik en het prijskaartje verlaagd (prijzen van-af euro 34.980) en een hoge belasting op inverkeerstelling vermeden. Het is wachten tot Peugeot deze knappe technologie democratiseert.