Honda democratiseert de hybride

Hoewel hij maar een semi-hybride is, rijdt de nieuwe Insight even zuinig als zijn rivaal, de Toyota Prius. En dat terwijl hij een stuk goedkoper is!

Vraag tien mensen welk automerk synoniem is met hybride auto’s en negen van de tien zullen meteen aan Toyota en zijn Prius denken. En toch was Honda de echte pionier van de hybride auto, die een benzinemotor met elektriciteit combineert. In 1999 lanceerde hij al de Insight, de eerste auto met deze technologie. Hij verbruikte slechts 3,4 l/100 km, maar was wel zo duur als een royale berline en had maar twee zitplaatsen. Tien jaar later brengt Honda de Insight van de tweede generatie op de markt: een ruime compact, groot genoeg voor een gezin met hond en bagage, met een verbruik van amper 4,4 l/100 km en een mooi prijskaartje.

Econ-modus

De vormgeving van de Insight doet sterk denken aan die van de Prius, hoewel ze bij Honda liever naar een verwantschap met de Honda FCX Clarity verwijzen, die op waterstof rijdt. Hoe dan ook heeft hij vijf portieren, een laadklep en een opklapbare achterbank: de batterijen zijn kleiner en zitten nu onder de koffervloer.

Op het technische vlak is de Insight afgeleid van de Civic Hybrid, met een nog sterker accent op de ecologie maar het vermogen van zijn1.3l i-VTEC (Euro 5) benzinemotor is van 95 naar 98 pk gedaald en dat van de elektrische motor van 20 naar 14 pk. Er is nu bovendien een Econ-modus, die de werking van de verbrandingsmotor en de versnellingsbak aanpast om het verbruik te verlagen. De chauffeur heeft altijd een goed beeld van de milieuprestaties dankzij een kleurweergave op de toerenteller: groen staat voor optimale zuinigheid, blauw voor een gulzige rijstijl.

In de praktijk zijn de ecologische prestaties van de Insight (101 g/km CO2) een ietsje beter dan die van de huidige Prius. Een uitstekend resultaat, zeker omdat de Insight een semi-hybride auto is, wat betekent dat hij, anders dan de Prius (een full-hybride) eigenlijk nooit zuiver elektrisch rijdt.

De scooter achterna

In de stad bekoort de Insight. De benzinemotor start bijna geruisloos en krijgt meteen hulp van zijn elektrische collega. Dankzij een traploze versnelling, zoals die van een scooter, trekt de auto vloeiend op. En tijdens het vertragen sluiten de acht kleppen van de benzinemotor zich en schakelt hij zichzelf uit. In combinatie met het Stop&Startsysteem (de motor stopt bij het stilstaan en start weer bij het vertrekken) beperkt deze techniek het verbruik in de stad (tijdens onze rit: 4,7 l/100 km) beduidend.

Jammer genoeg is het resultaat minder indrukwekkend op de grote weg. Het verbruik buiten de stad was 5,8 l/100 km. Een compacte diesel zou het niet slechter doen, maar een Toyota Prius niet beter! Die laatste kost dan wel euro 7000 meer dan de Insight, met zijn startprijs van euro 19.790, die na aftrek van de overheidspremie (15 %) tot euro 16.821 daalt. n

Arnaud Dellicour

Partner Content