Hoe bescherm ik mijn baan?

Alle Generatiepacten ten spijt, zijn nog al te vaak de vijftigplussers de eerste slachtoffers wanneer een bedrijf moet inkrimpen. Toch is dit niet onvermijdelijk. Wie zijn job wil houden, moet slim en vooruitziend zijn.

Een herstructurering waarbij ontslagen ineens uit de lucht vallen, blijft uitzonderlijk. Meestal gaat er een periode van onzekerheid en geruchten aan vooraf, zoals vele bedrijven vandaag meemaken, onder invloed van de economische crisis. Die periode kunt u aangrijpen om te proberen uw job proactief te beschermen door zowel psychologische wapens in te zetten als praktische voorbereidingen te treffen. Laten we wel wezen: een garantie tegen ontslag vormen onze vuistregels uiteraard niet, maar ze kunnen uw positie in het bedrijf wél een flink stuk minder kwetsbaar maken.

1Blijf zelfverzekerd voor de buitenwereld

Optimisme is een morele plicht, zegt de filosoof Karl Popper. In deze moeilijke periode kunt u zich onderscheiden door uw zelfverzekerde en positieve houding. Zwijg naar de buitenwereld toe over de eventuele problemen in het bedrijf, maar straal een dynamisch optimisme uit. Ga in tegen doemdenkende, pessimistische of eeuwig cynische collega’s. U zult opvallen, in positieve zin.

2Denk mee met uw baas

Een bedrijf door de crisis loodsen is niet eenvoudig. Waarom zou u niet zelf – of samen met enkele collega’s – voorstellen uitwerken voor nieuwe producten, kostenbesparingen, een andere werkmethode, een originele promotieactie enz. Steun uw baas zoveel mogelijk als hij zelf met voor-stellen komt, zelfs als die voor uzelf (ook wat) minder aangename gevolgen hebben: verandering van afdeling, meer flexibiliteit in de werkuren... Delft u op deze manier uw eigen graf? Neen, u laat zien dat u een zeer valabele en trouwe kracht bent.

3Vermijd fouten

Doe in deze periode vooral voorstellen waarvan u (bijna) zeker weet dat ze zullen slagen. Zelfs het kleinste succesje kan nu uw imago versterken. Vermijd anderzijds domme fouten waarop de directie u kan pakken (veel privémails versturen vanop het werk, privételefoons plegen, vaak te laat komen...).

4Schakel externe contacten in

Hebt u goede contacten met klanten, dan is nu het moment gekomen om ze tot uw bondgenoten te maken. De volgende keer dat ze u bedanken voor een dienst, kunt u subtiel suggereren dat ze een (algemene) bedanking naar uw baas sturen en daarbij zijdelings verwijzen naar uw professionele aanpak. Waardering of kritiek van buitenaf weegt in elk bedrijf sterker door dan interne opmerkingen.

5Word goede maatjes met uw collega’s

Stel alles in het werk om uw relatie met uw collega’s te verbeteren. Ga bijvoorbeeld op vrijdagavond samen een glas drinken, zelfs als u dat vroeger nooit deed. Of neem zelf het initiatief voor een kroegentocht, een sportieve uitstap of een gezamenlijk bezoek aan een optreden. Zo laat u zien dat u een teamspeler bent – en dat is essentieel voor een bedrijf. n

Ludo Hugaerts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content