Saab 9-5 (1)

Het symbool van de wedergeboorte van Saab na de pijnlijke episode met GM zal de fans enthousiast maken. De luxesedan 9000 CD - in de zuiverste Saabstijl - pakt uit met de meest geavanceerde technologie en uitrusting (head-updisplay, adaptieve lampen en chassis, airco met drie zones...). Het is na Frankfurt de tweede keer dat hij aan het grote publiek wordt voorgesteld. In het voorjaar komt hij naar de showrooms.
...

Het symbool van de wedergeboorte van Saab na de pijnlijke episode met GM zal de fans enthousiast maken. De luxesedan 9000 CD - in de zuiverste Saabstijl - pakt uit met de meest geavanceerde technologie en uitrusting (head-updisplay, adaptieve lampen en chassis, airco met drie zones...). Het is na Frankfurt de tweede keer dat hij aan het grote publiek wordt voorgesteld. In het voorjaar komt hij naar de showrooms. De old school-look van de Engelse limousine is verleden tijd. Na 40 jaar subtiele stijlevoluties maakt de nieuwe XJ een gedurfde breuk met het verleden. Zowel binnen als buiten onderscheidt het design zich van alles wat we van dit segment gewoon zijn. Innovatie is de boodschap, zeker in het interieur: virtuele instrumenten op een scherm met hoge resolutie, een double-visiontechnologie waarmee de chauffeur op het centrale scherm de gps kan raadplegen terwijl de passagier naar een film kijkt... Na het succes van de 500, waarvan sinds de lancering al meer dan 400 000 exemplaren zijn verkocht, presenteert Fiat een versie met open dak. De nieuwe C, een eigentijdse interpretatie van het origineel uit 1957, bewaart trekjes van zijn voorganger, zoals de bogen waarover de kap openglijdt. De nuova is bovendien ecologisch en kan net als de sedan helemaal aan uw persoonlijke voorkeur worden aangepast. Meer dan één hart ging sneller slaan toen Citroën enkele maanden geleden een nieuwe DS aankondigde. Anders dan wat veel mensen hadden verwacht, wordt het geen modernisering van de beroemde sedan maar wel een gloednieuwe lijn met elitaire, trendy modellen. De eerste van de reeks, de DS3, mikt op het publiek van de Mini maar heeft alle luxe en technologie van een grote sedan. Een van de grootste koffers van het segment (633 l)! De breakvariant van het Tsjechische vlaggenschip is niet alleen ruim maar bekoort ook met een degelijke look en buitengewoon interessante prijzen. Zoals gewoonlijk biedt Skoda een hele waaier diesel- en benzinemotoren aan (met manuele of automatische transmissie), met het accent op downsizing en directe injectie. De eerste compacte monovolume van het merk met de leeuw wil de Renault Scenic, de Toyota Verso en de C4 Picasso het vuur aan de schenen leggen. Hij heeft meer ruimte dan een 308 break en staat een trapje hoger dan de cross-over 3008, waarmee hij trouwens veel gemeen heeft. De ambitie: het comfort van een sedan combineren met de ruimte van een monovolume die tot 7 mensen kan vervoeren. Deze minispace heeft sterke troeven om de concurrentie met de Opel Meriva, de Renault Modus en de Lancia Musa aan te gaan: een dynamisch silhouet van de hand van Peter Schreyer (ex-Audi), een flinke wielbasis van 2,61 m bij een compacte lengte van 4,07 m, vijf echte plaatsen, een in 60/40 verdeelbare achterbank die in de vloer neerklapt om een royale koffer met vlakke vloer te scheppen. Deze stadsauto krijgt een 1.4 l benzinemotor of een 1.61 diesel mee, allebei combineerbaar met het ISG Stop & Go-systeem. De nieuwe Spyder heeft alles om te behagen: met zijn 1275 kg is hij de lichtste auto van het Porschegamma, hij heeft een open dak (de 21 kg lichtere kap gaat tot helemaal achteraan open), een zuivere lijn met achteraan een reliëf dat aan het silhouet van de Carrera GT doet denken, en een 3.4 l flat six van 320 pk. Kortom, de waardige opvolger van de legendarische 550. Arnaud Dellicour