Het verhaal van een revolutie... Het verhaal van een succes... Nogmaals dank!

Plus Magazine viert deze maand zijn twintigste verjaardag. Twintig boeiende jaren en een fantastisch verhaal.

1988. Het einde van een decennium. Weet u nog? Het waren de jaren van het grote geld. De schone schijn. De reclame. We keken naar (en mopperden over) Dallas en Dynasty. GTI’s paradeerden door de stad. Trendy shoppers waren verslingerd aan verplichte chique merken: een jas van Millet of Chevig-non, sokken van Burlington, een polo van Lacoste. Reclamejongens en de yups van Wall Street waren de nieuwe helden.

Bling bling, zouden we het vandaag noemen. Het was de tijd van de verheerlijking van het individualisme en het succes, zo mooi belichaamd door de gigantische epauletten die jasjes op harnassen deden lijken. Kleren om de wereld te veroveren en je ertegen te be-schermen. Want het aidsspook wierp zijn schaduw over de liefde. In 1988 kreeg de beroemde slagzin “Roker of niet roker, blijf hoffelijk” gezelschap van campagnes voor condoomgebruik.

In die wereldwijde context, die ontegensprekelijk dynamisch was maar achteraf bekeken niet echt uitblonk met zijn menselijke waarden, werd Plus Magazine (toen nog Onze Tijd) geboren.

Jong zijn was in de mode en alle aandacht ging naar de jeugd. En Onze Tijd zette tegen alle trends in twee vijftigers op zijn cover. Want jawel, dit was een blad voor vrouwen en mannen van vijftig jaar en ouder. Geen blad over maar vóór 50-plussers. Een blad dat over hun interesses praatte en antwoord gaf op hun vragen – vragen die nergens anders gehoord werden. Dat was revolutionair! Terwijl je overal las: “Ik ben verliefd, hoe moet ik het mijn ouders vertellen?” las je in het nieuwe magazineconcept: “Ik ben verliefd, hoe moet ik het mijn kinderen vertellen?”

Vijftig (en ouder) is een heel bijzondere periode van ons leven. Onze kinderen verlaten het nest (of verschansen zich erin of – zoals u in dit nummer kunt lezen – keren ernaar terug). Onze ouders worden oud (bij ons of in een rusthuis?). Onze eerste kleinkinderen worden geboren (hoe zullen we voor hen zorgen?). En we erven voor het eerst (hoe beleggen we dat geld?).

Tegelijk steken ook nieuwe problemen de kop op. In de eerste plaats gezondheidsproblemen, al is het alleen maar de menopauze of de andropauze. We gaan meer op preventie letten. Het is de tijd dat we de top van onze carrière bereiken. Of het net wat rustiger aan willen doen of zelfs helemaal uit de arbeidsmarkt stappen. We krijgen meer vrije tijd en proberen er iets zinnigs mee te doen (vrijwilligerswerk? fotografie? tuinieren? Spaans leren? reizen?).

De tijd om echt te genieten

Vijftig (en ouder) is vooral een pe-riode waarin we echt willen genieten. Onze dromen van nu en toen waarmaken. Ons leven een nieuw elan geven, door te verhuizen, het huis opnieuw in te richten, van werk te veranderen, te reizen. Gelukkig zijn wordt gemakkelijk, want we kennen en aanvaarden onszelf beter, staan meer open voor de wereld, en we zijn nieuwsgierig. We durven. Eindelijk.

Gezondheid, recht en geld, psychologie en samenleving, toerisme en cultuur, lifestyle: Plus Magazine heeft altijd op die vijf pijlers gebouwd. Met informatie. Veel praktische tips. Veel inspiratie. En geen taboes. Zo zijn wij! En daarom bewaren zoveel mensen hun Plus Magazine maand na maand.

Vandaag lijkt het allemaal vanzelfsprekend (hoewel!). Maar stap even terug in de tijd. Kunt u zich nog herinneren hoe u leefde in 1988? We deden het nog zonder gsm, pc, internet of e-mail, digitale camera, gps...

Nog belangrijker: de maatschappij had nog niet echt begrepen dat de leeftijdspiramide zich onherroepelijk aan het omkeren was en dat de 50-plussers steeds talrijker werden. Je moest dus best lef hebben om in die tijd een blad voor “jonge mensen boven de 50” te lanceren. En je moest vooral héél voor-uitziend zijn.

Gedaan met karikaturen

Eigenlijk was het avontuur al veel vroeger begonnen, in Frankrijk, met Notre Temps, een blad van Bayard Presse. Dat verscheen voor het eerst in 1968 – het fascinerende jaar waarin een nieuwe generatie op de barricaden klom en de vrijheid opeiste om jong en gelukkig te zijn. Twintig jaar later kwam het blad onder de naam Onze Tijd naar België, waar het samen uitgegeven werd door Bayard en Roularta. Intussen zijn zusterbladen opgestart in Nederland, Duitsland, Spanje en Noorwegen. Het succes was overal van de partij.

De vijftigers hebben nu de plaats ingenomen die hen toekomt. Kijk naar de reclame, die spiegel van de samenleving, en u ziet er massa’s vijftigers. Geen karikaturen zoals vroeger, maar echte mensen vol leven en vol plannen. Mooi en modieus. We beweren niet dat wij dat imago hebben veranderd, nee. Maar we hebben daar vast en zeker ons steentje toe bijgedragen. Onder meer met onze fotomodellenwedstrijd, die elk jaar opnieuw de 50-plussers in de kijker brengt (zie pagina’s 88 tot 97).

Een massa initiatieven...

Want Plus Magazine, dat is ook een hele reeks initiatieven die vijftigplussers stimuleren om dingen te doen. Exclusieve reizen en cruises met begeleiders die voor een heel gewaardeerde culturele invalshoek zorgen. Promotieprijzen voor onze lezers en activiteiten die alleen voor hen bestemd zijn.

We mogen Zenith niet vergeten, de beurs voor vijftigplussers die dit jaar in november haar vijftiende editie zal kennen. Deze beurs is anders dan alle andere. Ze brengt zo’n 200 exposanten samen en organiseert lezingen, demonstraties, praktische workshops en modeshows. Mensen komen er van heinde en verre naartoe.

P lus Magazine staat ook voor een reeks praktische gidsen in alle domeinen die u interesseren.

En natuurlijk is er onze interactieve website www.plusmagazine.be met een heleboel onmisbare informatie.

... en leesplezier!

In het nummer dat u nu leest, heffen wij het glas op onze twintigste verjaardag, op het echte plezier dat wij elke maand aan het maken van dit blad beleven... en op al het leesplezier dat wij u toewensen. Maar daarmee is het feest nog niet voorbij. In dit jubileumjaar hebben wij nog heel wat hoogtepunten en verrassingen voor u in petto!

Anne Vanderdonckt – Hoofdredacteur

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content