Waarom komt het merk met de ruit nu pas aanzetten met een terreinwagen? "Omdat wij geen zin hadden om het label van Renault zomaar op een mogelijke concurrent of een model van een partner te plakken," luidt het. Bovendien wilde men de markt grondig analyseren en dan inpikken op de interessantste trends. Toch duurde de ontwikkeling van de Koleos geen eeuwigheid: achtentwintig maanden volstonden.
...

Waarom komt het merk met de ruit nu pas aanzetten met een terreinwagen? "Omdat wij geen zin hadden om het label van Renault zomaar op een mogelijke concurrent of een model van een partner te plakken," luidt het. Bovendien wilde men de markt grondig analyseren en dan inpikken op de interessantste trends. Toch duurde de ontwikkeling van de Koleos geen eeuwigheid: achtentwintig maanden volstonden. Samenwerking loont. Nissan leverde het technisch platform(onderstel en aandrijving van de X-Trail), terwijl het Koreaanse Samsung de productie voor zijn rekening nam. Het design is wel het werk van Renault zelf. En net daarover zijn de meningen erg verdeeld. De een vindt de Koleos te mat, de ander waardeert de discrete look. In ieder geval oogt de Koleos niet agressief of pronkerig, maar toch snel, onder meer dankzij de schuine achterruit. Renault kwam destijds met de eerste populaire grote monovolume op de proppen, zodat het geen wonder is én een goede zaak dat u met het interieur van de Koleos alle kanten uit kan. De laaddeur gaat in twee delen open en het onderste deel kan een last van 200 kilo aan. De gedeelde achterbank (2/3 - 1/3) met verstelbare helling klapt automatisch weg op bevel van een schakelaar bij de kofferdeur. Resultaat: heel snel een vlakke laadvloer zonder gerommel met stoelen. Naargelang u vijf of twee zitplaatsen wil, varieert de inhoud van de koffer van 450 l tot 1.308 l, met een laadlengte van 2,60m. Indrukwekkend. Verder is over-al in het interieur extra opbergruimte voorzien, goed voor in totaal 70 l extra. Hoe zit het met de motoren? De 2.0dCi diesels van 150 en 175 pk komen van Renault, de 2,5 l benzinemotor van 170 pk wordt door Nissan geleverd. Alleen de dCi 150 pk kan aan een automaat met zes verhoudingen gekoppeld worden, de twee andere motoren krijgen een handmatige 6-versnellingsbak mee. Zoals de trend dat wil, zal de Koleos ook verkrijgbaar zijn in een versie met 2-wielaandrijving, naar keuze met de benzinemotor of de diesel van 150 pk, maar enkel handgeschakeld. Voor de terreinliefhebbers heeft de Koleos de semipermanente integrale transmissie All mode 44-i, die Nissan al op de nieuwe X-Trail introduceerde. Een voorbeeld! De transmissie schakelt automatisch van 2 naar 4 wielen over zodra de motoriek te wensen over laat. Op terrein met weinig grip kan men tot 40 km/u het centrale differentieel handmatig blokkeren. Dat volstaat om je uit de gevaarlijkste situaties te redden, zoals we op piste merkten. Bij het terreinwerk stond de Koleos met brio zijn mannetje. De Koleos heeft een hoop troeven: hij is ruim, handig, comfortabel en efficiënt op asfalt en terrein, al vinden sommigen dat hij in de bochten wat veel uitzwaait. Hij zal de liefhebbers van het merk niet ontgoochelen, ook al omdat je bij het instappen meteen voelt dat je in een Renault zit. Niet alle fabrikanten slagen er zo goed in om een model dat ze niet helemaal zelf ontworpen hebben hun huisstijl mee te geven. Het prijskaartje schommelt tussen euro25.900 voor de dCi 150 4x2 tot euro33.750 voor de dCi 175 4x4 met de duurste afwerking. De benzineversie koopt u vanaf euro23.900. n