Arnaud Delicour
...

Arnaud DelicourVorig jaar werden in België welgeteld 1087 exemplaren van de Jazz verkocht. Een behoorlijk cijfer, zeker in de wetenschap dat hij geen dieselversie heeft. Ook de nieuwe versie rijdt alleen op benzine, maar de loodvrije motoren moeten niet onderdoen voor diesels. Het Japanse merk heeft dat goed begrepen en geeft zijn nieuwkomer twee knappe i-VTEC motoren met vier kleppen per cilinder mee. De eerste is een 1.2l van 90 pk en 114 Nm koppel bij 4800 toeren per minuut, terwijl de tweede, een 1.4l, nu 100 pk ontwikkelt (vroeger 83), met een koppel van 127 Nm bij 4800 toeren per minuut. Het zijn twee prettige, krachtige motoren met een bescheiden verbruik in de gemengde cyclus van 5,3 tot 5,5 l/100 km, afhankelijk van de keuze van de banden (15" of 16") en de versnellingsbak: een manuele 5-versnellingen, ofwel de bij de 1.4l leverbare gerobotiseerde i-Shift met 6 verhoudingen. Die laatste heeft zelfs peddels aan het stuur! Op het esthetische vlak is de nieuwe Jazz volgens de woordvoerder van Honda geen revolutie maar een mooie evolutie. Gelijk heeft hij! Zonder echt ingrijpend te zijn, maken de aanpassingen deze stadsauto moderner en verbeteren ze de zichtbaarheid op de omgeving. Waarom zou je een auto trouwens hertekenen als zijn vormgeving allesbehalve verouderd is? Op het vlak van het comfort en de modulariteit zijn de veranderingen opvallender. Het nieuwe platform is groter (+5,5 mm in de lengte en 20 mm in de breedte) en de inzittenden krijgen meer ruimte, zowel voor- als achterin. Op de achterstoelen is er bovendien meer plaats voor de knieën. De magische achterstoelen van het vorige model zijn nog flexibeler geworden in het ruime en lichte interieur. Ze laten zich moeiteloos klein maken en hebben een zitting die opklapt als die van een bioscoopstoel. Slim en buitengewoon praktisch! De koffer met dubbele vloer (+64l in de 1.4l versie) heeft met een maximale inhoud van 399l. Een must in deze categorie van auto's! Voor een maximale zichtbaarheid heeft de Jazz een extra grote voorruit met smallere stijlen en driehoekige zijraampjes die drie keer groter zijn dan bij het vorige model. De veiligheid is evenmin vergeten, met zes airbags en stabiliteitscontrole in serie. Ook aan het comfort is de nodige aandacht besteed: de achterdeuren gaan erg ver open (maximaal 80 graden), de chauffeur krijgt onder meer een in de diepte en de hoogte regelbare stuurkolom, richtingaanwijzers met impulsbediening en een heel kleine draaicirkel (10,1 m), wat altijd handig is in de stad. En dan zijn er nog de vele horizontale en verticale opbergruimten, niet minder dan tien bekerhouders enzovoort... De Jazz is mooi, keurig afgewerkt, slim, stralend, leuk om mee te rijden en ook nog veilig. Hij heeft dus echt alles om te bekoren. Het ontbreken van een dieselmotor en de instapprijs van euro12.990 kunnen voor sommige mensen een probleem zijn, maar zijn royale uitrusting en makelij van prima kwaliteit maken dat echt wel goed! n