1. De artiestendroom

Jarenlang al wou Eric Delvaux, huisdesigner van Val St.-Lambert, breken met het statige imago van de 'oude Val'. Een dynamische boodschap wou hij uitdragen. Via deze panter bijvoorbeeld, waarvan we de fascinerende kristallen geboorte hier meebeleven.
...

Jarenlang al wou Eric Delvaux, huisdesigner van Val St.-Lambert, breken met het statige imago van de 'oude Val'. Een dynamische boodschap wou hij uitdragen. Via deze panter bijvoorbeeld, waarvan we de fascinerende kristallen geboorte hier meebeleven. Verscheidene maanden heeft Eric Delvaux aan de definitieve versie van 'zijn panter' gewerkt. Maar is dit creatieve idee wel realiseerbaar? Is het technisch haalbaar? Op basis van de plaasteren kopie op deze foto fabriceert de matrijzenmaker een fonten gietvorm. Een technisch hoogstandje dat uniek vakmanschap verraadt.Om zijn opdrachtgever - in dit geval de directie van Val Saint-Lambert - te bewijzen dat de fonten matrijs bruikbaar zal zijn en de kristallen panter niet in stukken zal breken, giet de matrijzenmaker een kopie in hars. Dit is het echte, definitieve prototype.Het verwijderen van de matrijs zonder het fragiele beeldje te breken, is geen sinecure. Alleen door de matrijs in vier stukken te verdelen, blijkt de panter zijn fonten kooi heelhuids te kunnen verlaten. Hier wordt de matrijs op de pers gebracht. Het vloeibare kristal, op dit ogenblik ruim 1200 graden heet, wordt in de matrijs gegoten en verscheidene minuten geperst, voldoende lang om het te laten afkoelen en harden. Gelukkig gaat dat bij kristal relatief snel. Nadat de panter uit de matrijs is gehaald, worden alle onvolmaaktheden met de brander gecorrigeerd. Daarna volgt een minutieuze zoektocht naar eventuele foutjes (luchtbelletjes, bijvoorbeeld). Geen enkel detail wordt daarbij uit het oog verloren. Elke onvolkomenheid betekent herbeginnen. Onherroepelijk, want met minder dan de absolute perfectie is men hier niet tevreden. Om de interne spanning in het kristal weg te werken, wordt de panter opnieuw gebakken, deze keer op 400 graden en gedurende 12 uur. Zonder deze laatste stap in het productieproces zou het meesterwerkje in duizende stukjes uit elkaar barsten. Na het polijsten en het aanbrengen van de 'handtekening' van Val Saint-Lambert, is het stuk eindelijk klaar om te schitteren in salons en vitrines. Trouwens, te oordelen naar de interesse en het aantal bestellingen, is de panter nu al een succes.Elke werknemer is een specialist. Hieronder worden de kleuren samengesteld, die al jaren de reputatie van Val Saint-Lambert bepalen. Het is fascinerend hoe gewillig het gloeiendhete kristal zich laat kneden tot een sierlijk figuur. De 'poches' worden bewerkt bij een temperatuur van 1400 graden Celsius. Zelfs in het computertijdperk heeft de machine de mens niet verdrongen bij Val Saint-Lambert. Hier gebeurt haast alles met de hand... of met de mond. Want niets kan het kristal beter blazen en mooier vormen dan een mensenmond. Voor de klanten betekent dit de absolute garantie dat ze telkens opnieuw een uniek, exclusief stuk kopen. Colliers, armbanden, ringen... in kristal maakt u al uw dromen waar. Het is de dochter van 'Val'-directrice Sylvie Henquin die deze fascinerende juwelencollectie heeft ontworpen. Dit bewijst dat het 'oubollige' kristal een nieuwe toekomst heeft gevonden. Een idee van de prijzen: voor een collier betaalt u van e 1150 tot 8300, een armband kost e 640 tot 5900, een ring e 290 tot 1600.Het talent en de vakkennis van de werknemers van Val Saint-Lambert is onovertroffen. Om één voorwerp te fabriceren zijn soms vijf of zes mensen tegelijk in de weer. Hierboven proberen drie arbeiders-specialisten van een vormeloze kristalmassa een zoveelste uniek kunstwerk te maken. Vazen, karaffen, glazen en kandelaars vormen nog steeds de kernactiviteit van Val Saint-Lambert. Maar de nieuwe collecties tonen nieuwe, moderne lijnen en structuren. Deze magnifieke groene vaas past in elk interieur: zowel klassiek als design. Evolueren zonder de vaste waarden uit het verleden - de typische stijl, de unie-ke kleuren - te verloochenen. Zo luidt het nieuwe credo van Val Saint-Lambert. Hierboven zien we een voorbeeld van wat dit in de praktijk betekent: de Borodine-schaal, verkocht voor 1225 euro. Val Saint-Lambert doet een beroep op internationale designers om de klassiekers van het huis een modern cachet mee te geven. Zo creëerde de Fransman Philippe Stark voor de NMBS dit verrassende... taboeretje. Kostprijs: E 3500. n Val Saint-Lambert, rue du Val 245, 4100 Seraing. 04 330 38 00. Ma tot vr 10.30, en ma tot do 14.30 uur. Gratis het 2de weekend van de maand, behalve in augustus.