Ee nieuwe Colt van Mitsubishi ontgoochelt niet. Gelukkig maar, want de Japanse fabrikant was al een poosje afwezig in een van de populairste marktsegmenten, dat van de compacte polyvalente auto's. Op het esthetische vlak is de kleine Japanner opvallender geworden dan vroeger en kiest hij resoluut voor een Europese stijl. De vormgeving oogt modern met een agressief front, een extragrote bumper, een rechte achterklep en de afmetingen van een minimonovolume. Het ziet er allemaal heel geslaagd uit.
...

Ee nieuwe Colt van Mitsubishi ontgoochelt niet. Gelukkig maar, want de Japanse fabrikant was al een poosje afwezig in een van de populairste marktsegmenten, dat van de compacte polyvalente auto's. Op het esthetische vlak is de kleine Japanner opvallender geworden dan vroeger en kiest hij resoluut voor een Europese stijl. De vormgeving oogt modern met een agressief front, een extragrote bumper, een rechte achterklep en de afmetingen van een minimonovolume. Het ziet er allemaal heel geslaagd uit. Deze 3,87 meter lange auto, de eerste vrucht van de samenwerking tussen Daimler Chrysler en Mitsubishi, bekoort ook met zijn royale binnenruimte. De Colt, die in het Nederlandse Born wordt geassembleerd, heeft vijf deuren en een goed overdacht en vlot aanpasbaar interieur. De achterbank kan bijvoorbeeld over 15 cm worden verschoven en ook in een verhouding 60/40 worden dicht- of uitgeklapt. Zelfs met de bank helemaal vooruitgeschoven heeft een volwassene achteraan nog comfortabel veel beenruimte. De afwerking is onberispelijk en de stoelen met een bekleding van rode stof zien er perfect uit, in combinatie met het grijze plastic van prima kwaliteit. Het moderne, jonge design van het dashboard komt al even knap over. Bovendien is er een massa goed overdachte bergruimte, zoals de verrassende ticketvakjes aan de binnenrand van de stoelen. De nieuwe Colt is verkrijgbaar met drie afwerkingsniveaus en begint al met een uitstekende basisuitrusting: ABS, EBD-remkrachtverdeling, airbags voor de chauffeur en de passagier, stuurbekrachtiging en elektrische raampjes voorin, voor een startprijs van euro 11.990 (voor de versie met 1.1-litermotor). Dit veelzijdige autootje komt op de markt met drie verschillende benzinemotoren: een driecilinder van 1.1 l die goed is voor 75 pk en twee viercilinders van 1.3 l (95 pk) en 1.5 l (109 pk). Bovendien is er een 1.5 l dieselversie met twee vermogens: 68 pk en 95 pk. Voorlopig hebben wij alleen de benzineversies kunnen testen. Daarvan overtuigt de 3-cilinder het meest: bij een niet te hoog toerental rijdt hij uiterst aangenaam en prettig, ondanks een licht geronk bij het optrekken in de lage versnellingen. Echt storend is het niet, maar het is er wel. Qua kracht hoeft hij zich nergens voor te schamen, al is hij vanzelfsprekend niet opgewassen tegen de 1.3 l en de 1.5 l. Die twee laatste motoren missen echter wat soepelheid en voelen zich alleen op hoog toerental in hun element. Bij de diesels krijgt de 95 pk de meeste stemmen van wie ze kon proberen, vooral in combinatie met de uitstekende versnellingsautomaat met 6 verhoudingen, de Allshift. Op de weg is de nieuwe Colt uiterst doeltreffend, met een zeer goede wegligging. De vering is indrukwekkend comfortabel en de remmen doen hun werk prima - onze testauto's waren uitgerust met wielen van '15 of '16 en vier schijfremmen. De Colt is al sinds midden mei beschikbaar met een 1.1-liter-motor. De versies van 1.3 l en 1.5 l zullen snel volgen, maar de dieselfans zullen tot het einde van de zomer geduld moeten oefenen. nArnaud Dellicour