De i3 is een elektrische stadsauto maar in de eerst plaats een BMW. Hier betekent dat een ultralichte constructie, knappe prestaties en veel rijplezier. Maar verwacht geen wonderen van de autonomie, die in de praktijk tot 130 km beperkt blijft. Met een dergelijke actieradius is de i3 alleen geschikt als tweede auto.
...

De i3 is een elektrische stadsauto maar in de eerst plaats een BMW. Hier betekent dat een ultralichte constructie, knappe prestaties en veel rijplezier. Maar verwacht geen wonderen van de autonomie, die in de praktijk tot 130 km beperkt blijft. Met een dergelijke actieradius is de i3 alleen geschikt als tweede auto.Behalve als u de versie met verlengde autonomie kiest, de REX of Range Extender, die meer gemoedsrust geeft. In ruil voor een hoger prijskaartje: u betaalt €4.490 meer dan voor de klassieke i3 (€35.500).Het verschil tussen een normale i3 en de REX? Een kleine benzinemotor. De 647cc motor van Kymco zit achterin, naast de elektrische motor. Zijn 34pk stelt weinig voor, vergeleken met de 170pk van de elektrische motor, maar hij dient dan ook alleen maar om een generator aan te drijven die de batterijen op peil houdt. De motor wordt met de hand gestart wanneer de autonomie onder de 75km daalt, en gaat automatisch aan het werk bij een autonomie van minder dan 25km.De bestuurder kan dus zelf beslissen hoeveel batterijlading hij wil behouden, bijvoorbeeld om in de stad uitsluitend elektrisch te rijden. Het nadeel is dat de benzinemotor de i3120kg zwaarder maakt, terwijl BMW alles heeft gedaan om de massa tot het minimum te beperken (dankzij een koolstof koetswerk). Dat verklaart waarom de prestaties wat minder zijn dan die van de klassieke i3 (van 0 naar 100 km/u. in 7,9 sec. i.p.v. 7,2). Een benzinemotor betekent natuurlijk ook een CO2-uitstoot: reken 13 g/km, met een verbruik van 0,6 l/100km bij gemengd gebruik.Zolang de batterij voldoende vermogen heeft, rijdt de i3 REX als een klassieke i3. Wanneer de stroom dreigt op te raken, kom je in de verleiding om de benzinemotor te starten. De indicator van de batterijlading wordt dan stabieler, wat de eerste keren verwarrend kan zijn. De indicator blijft immers dalen om dan soms opeens te stijgen, als teken dat de motor stroom levert.De benzinemotor is eerst vrijwel geruisloos, maar wordt naarmate hij harder werkt, luider en luider en soms zelfs echt lawaaierig. Misschien is dat maar goed, want ondanks de 9liter in de benzinetank kan de autonomie slechts met 100km worden uitgebreid, voor een totaal van ongeveer 180km. Te weinig voor wie veel rijdt.Verwacht dus geen wonderen, ook al rijdt de i3 prachtig, met een krachtige, snelle respons van de elektrische motor, een piepkleine draaicirkel - ideaal voor de stad - en aansluitmogelijkheden voor een smartphoneverbinding met uw auto.Anderzijds is opladen niet evident als u thuis geen eigen garage of op het werk geen laadterminal hebt. Zelfs in benzinestations met een laadpaal is het ons nooit gelukt de batterij helemaal vol te krijgen. Om dat op te lossen, stelt BMW zijn eigen netwerk voor, ChargeNow, een reeks oplaadstations met publieke terminals die overal in Europa met dezelfde betaalkaart kunnen worden gebruikt.Arnaud Dellicour