© G.F.

Het blijft in de familie

Dat de SUV’s niet te stuiten zijn is een understatement. Eigenlijk zijn ze zo goed als de wereldnorm geworden. Skoda surft mee op die trend en mikt nu ook op de grote family SUV’s.

Sinds het deel uitmaakt van de Volkswagengroep, hanteert Skoda een succesformule: het put uit de buitengewoon volledige en degelijke organenbank van de groep om tegen interessante prijzen auto’s aan te bieden die ruimer zijn dan die van de concurrenten.

Neefje van de Tiguan en de Ateca

De nieuwkomer is een mooi voorbeeld van die aanpak. Wanneer hij dit voorjaar op de markt komt, zal de Kodiaq het imago van het merk – dat goed is ingeburgerd en fors blijft groeien – weer een stuk sterker maken. Hij vertrekt van het nieuwe modulaire MQB-platform, de basis voor auto’s met een dwarsgeplaatste motor van de groep. Dat platform deelt hij dus met de Volkswagen Tiguan en de Seat Ateca. Maar hij is wel de enige van dit trio die als optie zeven plaatsen aanbiedt. De Tiguan Allspace zal dat ook doen, maar die komt pas later dit jaar uit. De Kodiaq heeft een verbazend groot interieur, zeker als je weet dat hij met 4,70 m amper 4 cm langer is dan de Octavia en zelfs 10 cm korter dan de Touareg. Het verschil zit vooral in de wielbasis. Die van de Kodiaq (2,90 m) is bijvoorbeeld 11 cm groter dan die van de VW Tiguan, korte versie.

De Kodiaq blijft het imago van Skoda dus trouw en verwent zijn passagiers met ruimte, al is de derde rij logischerwijs niet ideaal voor lange mensen. Er kan ook heel veel bagage mee. Met zeven plaatsen bedraagt de kofferinhoud 720 l, maar met de rug van de tweede rij neergeklapt wordt dat meer dan 2.000 l.

Vier motoren

De materialen van het interieur kunnen niet echt tippen aan die van Audi of Volkswagen, maar de kwaliteit is in verhouding met de prijs. De Kodiaq is bovendien standaard of als optie verkrijgbaar met de meest geavanceerde rijhulp van de groep, zoals automatisch remmen in de stad, een achteruitrijcamera, 360° beeld, een adaptieve snelheidsregelaar, autonoom rijden in het verkeer, detectiesystemen voor een dreigende botsing en dode hoek, enz.

De Kodiaq komt er in vier motorversies: twee diesels 2.0 TDI van 150 en 190 pk, en twee benzinemotoren, een 1.4 en een 2.0 TSI van 124 en 180pk. Dat alles met vierwielaandrijving voor de twee krachtigste modellen, voorwielaandrijving voor de 1.4 TSI en de twee mogelijkheden voor de TDI van 150pk. De twee zwaarste motoren worden gecombineerd met een uitstekende DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen. De andere krijgen standaard een manuele bak met zes verhoudingen maar zijn als optie ook verkrijgbaar met DSG. Voor chauffeurs met een normale rijstijl – zeg maar die van een goede huisvader – zijn de 1.4 TSI en de 2.0 TDI van 150pk zeker krachtig genoeg, ondanks het gewicht van de auto.

De grote broer van de Yeti is misschien geen sexappealkampioen maar misstaat zeker niet in het segment van de family SUV’s: hij is efficiënt, sober en comfortabel en heeft een betrouwbare technische basis. En de rekening? Die begint bij ? 26.450, dus iets goedkoper dan de Tiguan (? 26.990) maar wel een pak duurder dan de Ateca (? 19.950).

ARNAUD DELLICOUR EN CHRISTIAN HUBERT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content