Hennep gezond? Uiteraard hebben we het niet over de roesverwekkende sigaret op basis van hars of cannabis! Voedingsdeskundigen worden echter wel helemaal high van hennepzaadjes. Die kunt u in hun geheel eten of bijvoorbeeld verwerkt tot bloem of olie. Hoe dan ook zijn ze een bron van essen-tiële vetzuren, d.w.z. stoffen die ons lichaam absoluut nodig heeft maar zelf niet kan aanmaken. Hennepzaadjes leveren ook mineralen waaraan veel mensen een licht tekort hebben (calcium, kalium, ijzer,...) net als vezels, vitamine B1, B2, B6 en E. Het heeft dus massa's voedingstroeven. Overigens wil de legende dat Boeddha drie jaar overleefde op één hennepzaadje per dag...
...

Hennep gezond? Uiteraard hebben we het niet over de roesverwekkende sigaret op basis van hars of cannabis! Voedingsdeskundigen worden echter wel helemaal high van hennepzaadjes. Die kunt u in hun geheel eten of bijvoorbeeld verwerkt tot bloem of olie. Hoe dan ook zijn ze een bron van essen-tiële vetzuren, d.w.z. stoffen die ons lichaam absoluut nodig heeft maar zelf niet kan aanmaken. Hennepzaadjes leveren ook mineralen waaraan veel mensen een licht tekort hebben (calcium, kalium, ijzer,...) net als vezels, vitamine B1, B2, B6 en E. Het heeft dus massa's voedingstroeven. Overigens wil de legende dat Boeddha drie jaar overleefde op één hennepzaadje per dag... Waarom de medische wereld zo tuk is op hennep? Dat heeft alles te maken met de onverzadigde vetzuren erin. Daarvan is namelijk bewezen dat ze het cholesterolgehalte doen dalen, ons hart en onze bloedvaten in topvorm houden, prima zijn voor onze hersenen, ontstekingsremmend werken en depressieve gevoelens tegengaan. Opdat (bijvoorbeeld) een olie op voedingsvlak interessant zou zijn, moet ze prat kunnen gaan op een ideale verhouding tussen essentiële vetzuren van de omega-3- en de omega-6-familie. Over het algemeen nemen wij echter te veel omega-6 op (met name via vlees) en te weinig omega-3. Deze ongezonde eetgewoonten zouden onder meer aan de basis liggen van diverse beschavingsziekten zoals hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte en zwaarlijvigheid. De oplossing voor het omega-3 / omega-6-probleem? Ons organisme voorzien van voldoende betere vetzuren, zoals die in lijnzaadolie en visolie, de gezonde oliën die de laatste jaren razend populair zijn geworden. En net die soorten worden nu van de troon gestoten door hennepolie en hennepzaadjes, waarin de omega-6/omega-3-verhouding nóg evenwichtiger blijkt te zijn: om en bij de 3/1 terwijl de aanbevolen verhouding 4 tot 5/1 bedraagt. Bovendien levert hennep 2 % gamma-linoleenzuur, een heel bijzonder en zeldzaam vetzuur uit de omega-6-familie. Het is onder meer te vinden in bernagieolie, in teunisbloemolie, in zwartebessenpitolie en in... moedermelk. Vorsers bestuderen de gunstige impact van dit vetzuur op stress, veroudering, eczeem... Het zou ook soelaas brengen bij premenstruele symptoomklachten. Om er mateloos van te genieten dus, hetzij via hennep hetzij - maar dat is duurder en minder lekker - via voedingssupplementen. Een kleine domper: soms kunnen hennepzaadjes een allergie uitlokken. Bovendien wordt de olie snel giftig wanneer u ze te lang of in verkeerde omstandigheden bewaart. Maar als ze ranzig is, merkt u dat meteen: de zoete smaak wordt wrang of scherp. Bewaar de fles op een koel en donker plekje. Na opening gebruikt u de olie het best binnen de twee maanden. En de prijs? Tja, die is niet min: 250 ml hennep-olie kost om en bij de euro10. In de meeste dieetzaken vindt u hennep in de vorm van olie, bloem, muesli, burgers, pasta, snacks en zelfs bier! Toch moet u alert zijn: sommige producten bevatten belachelijk weinig hennepzaadjes of combineren hun positieve kenmerken met ingrediënten die minder op hun plaats zijn in een gezond voedingspatroon (zout, suiker, additieven). De beste manier om hennep te ontdekken, is hennepzaad of hennepolie. De olijfkleurige olie is te koop in de supermarkt. Het is ruwe olie (koudgeperst en ongeraffineerd) die niet geschikt is voor bakken en braden maar die koud een aangenaam parfum verleent aan zowel rauwkost, vlees als zetmeelhoudende producten. In China staat hennep vaak op het menu, net als soja. Beide planten zijn erg rijk aan plantaardige eiwitten. Toch genieten hennepzaadjes de voorkeur bij spijsverteringsproblemen: ze prikkelen de darmen minder. Een paar kookideetjes: - hennepzaadjes: plet de zaadjes in de blender tot een dikke pasta of bloem. Meng die met bakmeel en bereid zo taart, pizza en brood. - met gemalen hennepzaadjes en een eitje bereidt u een mengsel dat u in de oven of een hete pan kunt bakken tot een burger die meteen een pak gezonder is dan een fastfoodexemplaar. - henneppasta: een opsteker voor uw gezondheid én uw smaakpapillen. - koudgeperste hennepolie: de zoete smaak houdt lang aan. Als u de voorkeur geeft aan subtiele smaakmakers, kunt u de hennepolie mengen met een minder geparfumeerde olie. Michèle Rager - foto's: Stockfood