De nieuwe Picanto toont overduidelijk de ambities van het Koreaanse Kia, dat al verscheidene jaren bewijst dat het een fabrikant is om in de gaten te houden. Samen met de bekendheid van het merk is ook de kwaliteit van de modellen jaar na jaar gegroeid. Kia heeft bovendien een voortdurend dichter en professioneler netwerk uitgebouwd terwijl zijn zeven jaar garantie de potentiële koper niet onverschillig kan laten... De Koreanen hebben vertrouwen in hun producten, dat is duidelijk. Van producten gesproken, dit jaar komt ook de nieuwe Rio op de markt. In het begin van 2012 volgt de Optima, een aantrekke...
Helemaal herboren!
Na zeven jaar goede en trouwe diensten ondergaat de KIA Picanto een gedaanteverwisseling, met (nog) knappere prestaties en nog veel meer leuks om de Europeanen te bekoren.
De nieuwe Picanto toont overduidelijk de ambities van het Koreaanse Kia, dat al verscheidene jaren bewijst dat het een fabrikant is om in de gaten te houden. Samen met de bekendheid van het merk is ook de kwaliteit van de modellen jaar na jaar gegroeid. Kia heeft bovendien een voortdurend dichter en professioneler netwerk uitgebouwd terwijl zijn zeven jaar garantie de potentiële koper niet onverschillig kan laten... De Koreanen hebben vertrouwen in hun producten, dat is duidelijk. Van producten gesproken, dit jaar komt ook de nieuwe Rio op de markt. In het begin van 2012 volgt de Optima, een aantrekkelijke sedan, en begin mei krijgen we de opvolger van de cee'd. Ze zitten niet stil bij Kia! De Picanto van de lichting 2011 ziet er duidelijk dynamischer, moderner en aparter uit dan zijn voorganger en maakt ook indruk met zijn relatief grote binnenruimte voor een auto van deze klasse. Hij is 60 mm langer geworden, wat meer ruimte voor de inzittenden en hun bagage oplevert. Het dashboard is geslaagd: het oogt mooi en draagt bij tot het gevoel van welbehagen achter het stuur. Er zijn drie afwerkingsniveaus (Lounge, Fusion en Sens) en ook het goedkoopste is al meer dan behoorlijk uitgerust, met onder meer ABS, zes airbags en een elektrische servobesturing die zich aan de snelheid aanpast. Hoewel de stuurkolom alleen in de diepte regelbaar is, valt er niets aan te merken op de rijhouding, ook omdat lange mensen zullen ontdekken dat ze de stoel een heel eind achteruit kunnen schuiven. Achterin is er ruimte in overvloed voor de kinderen, maar volwassenen zitten er een beetje krap. Logisch voor een auto van amper 3,60 m lengte. De kofferruimte volgt de norm van het segment, met een inhoud van 200 liter (870 liter met de achterleuning naar omlaag). Achter de tiger nose kunt u kiezen tussen twee benzinemotoren: een hypermoderne driecilinder 1.0 l van 69 pk die gemiddeld 4,2 l verbruikt en slechts 95 g CO2 uitstoot, en een viercilinder 1.2 l van 85 pk, goed voor 100 g/km. Ze krijgen allebei een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen mee, een stop & start-systeem en een overheidspremie van 15 %. Er staat ook een 1.2 l met automaat in de catalogus, maar die moet het zonder de 15 % premie doen. Er is geen diesel meer verkrijgbaar. De Picanto is opvallend handzaam in het stadsverkeer: zijn draaicirkel is kort, zelfs zijn driecilindermotor heeft voldoende pit en wordt nooit lawaaierig en het comfort is opvallend goed voor dit segment. Met de drie cilinders moet er natuurlijk wat geschakeld worden om in te halen of in te voegen in het verkeer. De 4-cilindermotor heeft meer kracht en is dus leuker op de grote weg, terwijl de lichtere versie het vooral in de stad goed doet. Deze charmante en levendige Picanto heeft dus heel wat troeven om jong en oud aan te spreken. Voor de liefhebbers komt er bovendien op het einde van het jaar een model met 3 deuren. En het prijskaartje? U hebt eer al een voor euro7990, maar dat is een lanceringprijs waarvan de overheidspremie al afgetrokken is. Arnaud Dellicour
Wil je dit artikel verder lezen?
Kies voor Plusmagazine