De aerodynamisch Kia Niro - meer break dan 4 x 4 - is erg zuinig. © G.F.

Helemaal bij de tijd

Hybride en cross-over, twee woorden die de Kia Niro samenvatten. Een auto die inspeelt op de trends en allesbehalve duur is.

Kia blijft zich verder ontwikkelen. Discreet maar efficiënt. Het mooiste bewijs is de nieuwe Niro, een cross-over met de look van een verhoogde break en met een unieke en milieuvriendelijke hybride aandrijving.

Milieuvriendelijk

Technisch is de Kia Niro niet echt een onbekende, want hij deelt zijn onderstel met de nieuwe Hyundai Ioniq, die voor het eerst in drie versies op de markt komt: als hybride, oplaadbare hybride en volledig elektrische auto. Het lijkt dus logisch dat ook de Niro in drievoud wordt gelanceerd. Los daarvan is de stap naar de wereld van de SUV’s een slimme zet van Kia, want dit segment ligt erg goed in de markt. De Niro lijkt wel wat meer op een break dan op een echte 4 x 4, maar ook dat is geen toeval: hij valt minder op en is vooral aerodynamisch sterk, wat doorslaggevend is voor het verbruik.

Onder de motorkap vinden we een 1.600-motor van 105 pk. Die gaat hand in hand met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen, die in verbinding staat met een elektrische motor van 44 pk (32 kW) en een lithium-ion polymeerbatterij met een vermogen van 1,56 kWh. Die is goed voor een elektrische autonomie van 4 tot 5 km, afhankelijk van de rijomstandigheden. Het gecombineerde vermogen bedraagt 141pk met een koppel van 285 Nm en een CO2-uitstoot van 88 g/km bij een verbruik van 3,8 l/100km (of tot 101 g/km en 4,4 l, afhankelijk van de versie). Niet slecht, maar op het vlak van sensaties is de Niro geen hoogvlieger. De prestaties zijn er, maar alles lijkt wat vlak en mist karakter.

Ruim bemeten en efficiënt

Het atypische model van de Niro zorgt voor een ruim interieur, vooral achterin. Op de achterbank hebben twee volwassenen genoeg ruimte voor het hoofd en de benen. De kofferruimte van 427 l (1.525 l met neergeklapte bank) is correct, maar ook niet meer dan dat. Ze wordt wel aangevuld met opbergvakken onder de vloer. De afwerking is verzorgd, ergonomisch, eenvoudig maar compleet. Kia verdient ook een complimentje voor de ingebouwde interface, die een efficiënte navigatie combineert met alles wat nodig is om je smartphone optimaal te gebruiken.

De moderne ophanging van de Niro garandeert het keurige rijgedrag van een kleine gezinsauto. Degelijk maar niet erg dynamisch omdat de voortrein het snel laat afweten. De motor heeft wel een goed excuus: hij moet veel gewicht meeslepen, liefst anderhalf ton. Gelukkig compenseren de uitstekende banden (Michelin) dat probleem met een verbazende grip.

De hybride aandrijving is erg efficiënt. In het begin maakt ze een nogal luie indruk, maar uiteindelijk is ze best wel comfortabel. De gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling heeft daar veel mee te maken, want die voorkomt het onaangename CVT-effect (zoals bij de Toyota Prius) en schakelt bliksemsnel. Met de Niro rijden is dus kinderspel, ook omdat de batterij snel oplaadt en je (heel) vaak volledig elektrisch kan rijden. Een laatste en niet onbelangrijk voordeel: zijn erg competitieve prijs: ? 26.390 voor een al knap uitgerust basismodel.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content