l Bescherm uw ogen tegen de wind en de weerkaatsing van de zon door water en sneeuw, maar ook door zand. Kies voor een onbreekbare zonnebril die ook aan de zijkanten bescherming biedt. Een betrokken hemel betekent niet dat u zich niet moet beschermen tegen de UV-straling. Een petje met een klep beschermt uw hoofd tegen een zonneslag, maar niet uw ogen tegen de straling.
...

l Bescherm uw ogen tegen de wind en de weerkaatsing van de zon door water en sneeuw, maar ook door zand. Kies voor een onbreekbare zonnebril die ook aan de zijkanten bescherming biedt. Een betrokken hemel betekent niet dat u zich niet moet beschermen tegen de UV-straling. Een petje met een klep beschermt uw hoofd tegen een zonneslag, maar niet uw ogen tegen de straling. l Bescherm uw huid, zelfs bij betrokken weer. De wind zorgt ervoor dat u de inwerking van de zon niet voelt. Gebruik dus altijd een zonnecrème met een beschermingsfactor die aangepast is aan uw huidtype en breng die regelmatig opnieuw aan. Er bestaan uitstekende zonneproducten die waterresistent zijn en dus ook geschikt wanneer u zweet. Vergeet uw oren, uw hals, de binnenzijde van uw armen en uw knieplooien niet. De zon slaat nooit een plekje over! l Bescherm uw lippen met een speciale zonnestick. l Hydrateer uw huid 's avonds opnieuw met uw gebruikelijke crème of een aftersun. l Drink regelmatig. Sporten doet zweten, ook al voelt u dat buiten minder goed dan in een zaal. Drink daarom regelmatig, tijdens en na de inspanning. Geef de voorkeur aan niet-bruisend water, waaraan u eventueel een poedertje met koolhydraten en mineralen hebt toegevoegd. Eet fruit en neem desnoods een magnesiumtablet. l Zorg voor energie. Schrik voor een inzinking? De meeste sportwinkels en apotheken verkopen energierepen, die u meteen energie geven (onder de vorm van snelle suikers) of op iets langere termijn (door de koolhydraten). Bent u op dieet, let dan wel op het aantal calorieën dat deze energierepen en ûdrankjes opleveren. l Vermijd de warmste uren van de dag, tussen twaalf en zestien uur. l Neem uw gsm mee, zodat u in geval van nood hulp kunt inroepen. Het nummer 112 is het internationale urgentienummer, maar sport u op vakantie, informeer dan ter plaatse naar andere nuttige noodnummers en sla die op in het geheugen van uw gsm. Indien u lange uitstappen maakt, breng dan iemand (van het hotel waar u verblijft) op de hoogte van uw bestemming en het uur waarop u vermoedelijk terug zult zijn. l Kies de beste kledij. Tegenwoordig kunt u betaalbare polo's en T-shirts vinden in ademende materialen. Zij laten het zweet verdampen en houden u droog zodat u niet het risico loopt af te koelen wanneer u even uitrust. Indien er toch een windje opsteekt, trek dan een laagje extra aan (een fleece). En tegen de regen bestaan er tegenwoordig vesten die ademen, dankzij materialen zoals gore-tex en aquamax. De absorptie van aquamax is slechts de helft van die van gore-tex, maar het materiaal is lichter en kost minder. Moet u niet weten van al dat modern gedoe, grijp dan naar een klassieke regenjas maar in een voldoende grote maat of in capevorm zodat het zweet de kans krijgt te verdampen. l Speel veilig. Gaat u trekken in de bergen en wenst u geen risico te nemen, dan doet u er goed aan lid te worden van een alpinistenclub. Iedereen raakt wel eens het noorden kwijt en de prijs van een redding per helikopter bedraagt snel duizenden euro's! Pascale Pierard, Leen Baekelandt