Met zijn grote-re afmetingen lonkt de Skoda Fabia 4 naar een hoger segment.

Grote ambities

Tweeëntwintig jaar na het debuut van de Skoda Fabia brengt het Tsjechische merk de vierde generatie van zijn polyvalente model uit. Een auto die nu helemaal volwassen is en duidelijk hogerop wil!

In 1999 verscheen de Fabia als een uitdager in het polyvalente segment, vandaag is hij een vaste waarde. In een loop-baan van 22 jaar zijn meer dan 4,5 miljoen exemplaren van het model verkocht en heeft het dankzij een knappe combinatie van prijs, comfort en prestaties een sterk imago opgebouwd. Maar toch betekent de komst van de vierde generatie een paradigmashift voor Skoda. Want het nieuwe model stopt zijn ambities niet onder stoelen of banken en is klaar om het op te nemen tegen de vedetten van de categorie: de Renault Clio, de Peugeot 208 of zijn eigen neefje, de Volks- wagen Polo.

BIG IS BEAUTIFUL

Het was al een verrassing toen de modellen van deze categorie een leng- te van 4 meter bereikten, maar de nieuwe Fabia verpulvert die norm met 4,11 m. Dit is een nieuw record en een echte stap naar het hogere segment, dat van de Golf. De wielbasis is met 9 cm toegenomen en de breedte met 5 cm, maar de hoogte is met 8 mm gekrompen. Die afmetingen zorgen voor een evenwichtig silhouet met een solide, klassieke look. Het maatje groter komt natuurlijk ook de binnenruimte ten goede, zeker achterin, waar je niet alleen breder zit maar ook meer beenruimte hebt. Maar de echte verrassing is het volume van de koffer: 380 liter. Dat is 50 liter meer dan vroeger en evenveel als bij de Volkswagen Golf. Knap werk!

Grote ambities

Het interieur maakt een degelijke indruk. Het dashboard komt functioneel over, zonder echt te charmeren. Skoda heeft natuurlijk een massa slimme snufjes voorzien – we telden er niet minder dan 43 -, van de onvermij- delijk geworden schraper in de tank- opening tot de paraplu in het portier. Jammer genoeg ontgoochelt de kwaliteit van het plastic vergeleken met wat we bij de concurrentie zien (de Clio en de 208). Het is echt wel de eerste keer dat het Tsjechische merk op dit vlak niet vooruitgaat.

DAPPER

Met deze nieuwe generatie stapt Skoda af van de diesel en mikt het uitsluitend op benzinemotoren. In afwachting van de 1.5 l van 150 pk, die over enkele maanden van de band rolt, is de één liter driecilindermotor, met of zonder turbo, de meid voor alle werk, in drie versies: 80, 95 en 110 pk. Voorlopig is er nog geen sprake van hybride aan- drijving. De TSI van 80 pk (93 Nm) staat zijn mannetje, maar voelt zich het best in de stad en omgeving. Logisch, want de Fabia is groter en dus ook zwaarder geworden, zodat hij hogere eisen stelt aan het vermogen. Voor een echt polyvalent gebruik is de TSI van 95 of 110 pk een betere keuze, met zijn veel hogere koppel: 175 en 200 Nm.

Grote ambities

Op de weg houdt de Fabia het eenvoudig, met neutraal rijgedrag en behoorlijk wat comfort, typisch voor het merk. Prijzen heeft Skoda nog niet bekendgemaakt. We verwachten dat ze hoger zullen zijn, maar niet onredelijk. Een goede zaak voor gezinnen op zoek naar ruimte en voor wie Skoda al de komst van een Combi-versie (break) heeft bevestigd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content