Groen met de glimlach

De vierde generatie van de Yaris schakelt een versnelling hoger, dankzij een geslaagde styling en een hybride versie die verbazend prettig rijdt. Een schot in de roos!

De Yaris, gelanceerd als concurrent van de stadsauto’s uit het Europese B-segment, is een heuse hit geworden. In drie generaties heeft hij overtuigd, niet enkel omdat hij intelligent en betrouwbaar is, maar ook door zijn milieuvriendelijke hybride. Voor de vierde generatie vertrekt Toyota met een schone lei. Het nieuwe model maakt gebruik van het TNGA-platform van de Corolla, dat werd aangepast om minder stroef uit de hoek te komen en het zwaartepunt te verlagen. Het resultaat is een uitstekende wegligging, die hand in hand gaat met een esthetiek die niemand onverschillig laat en een knipoog is naar het succesrecept van de C-HR.

HYBRIDE MET EEN PLUS

De grote troef van de Yaris is de hybride motor, die zijn troeven uitspeelt in de stad, zijn natuurlijke habitat. Deze nieuwe generatie hybrides doet het nog beter dan haar voorganger, dankzij... een nieuwe verbrandingsmotor. Dat is nog altijd een 1,5 l motor, maar nu met drie in plaats van vier cilinders en met meer vermogen: 91 pk in plaats van 75 pk. Die driecilinder krijgt het gezelschap van twee elektromotoren. De kleine dient als alternator en startmotor, de grote is een synchrone motor met vaste magneet (59 kW of 80 pk). Dat levert een gecombineerd vermogen van 116 pk op en staat garant voor knappe prestaties en een prima dynamiek. Ook op het vlak van het verbruik heeft Toyota vooruitgang geboekt: een winst van 1,1 l per 100 km bij gemengd rijden (3,7 l per 100 km), goed voor 87 g/km CO2.

Groen met de glimlach

MEE MET ZIJN TIJD

Het interieur van de Yaris doet niet onder voor de buitenkant. Een modern, sober design van prima kwaliteit, ook al vind je hier en daar nog goedkoop plastic. Er is voldoende ruimte, al is de achterbank krapper dan bijvoorbeeld die van de Renault Clio. Het echte zwakke punt is de koffer, die wel ietsje groter is geworden, maar met 286 l aan de kleine kant blijft. Hij zou ook wat praktischer mogen: als je de rugleuning van de achterbank neergeklapt, heb je geen vlakke vloer.

Achter het stuur zijn die schoonheidsfoutjes snel vergeten. De 1,5 l motor heeft dan wel een cilinder minder, maar presteert verbazend goed en lijdt niet onder de problemen die je bij een driecilinder vaak tegenkomt. Hij draait vlot en soepel en maakt nauwelijks lawaai. Het is prettig rijden met de Yaris, ook op lange ritten. En nog mooier: op de snelweg werkt het hybride systeem volledig elektrisch tot 130 km/u, wat een positieve weerslag heeft op het verbruik, dat rond de 6 l/100 km blijft. De vering is star maar reageert progressief en wordt dus nooit oncomfortabel. Enkel de stuurinrichting kan beter: ze brengt het gedrag van het voorstel niet perfect over. Tot slot nog een pluim voor de veiligheids- uitrusting, een topper in haar categorie, met mogelijkheid tot een heads-up display en actieve cruisecontrol.

Het interieur van de Yaris moet niet onderdoen voor de buitenkant.
Het interieur van de Yaris moet niet onderdoen voor de buitenkant.

De Yaris (vanaf 22.240 euro) scoort op alle vlakken goed, maar onderscheidt zich vooral door zijn originele esthetiek, onberispelijk rijgedrag en geslaagde aanpak van hybride rijden. Kortom, dit is de stadsauto van de 21ste eeuw! Hij heeft zijn titel van Car of the Year 2021 dubbel en dik verdiend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content