Goed, beter, best

De monospace is bij alle constructeurs uit de gratie gevallen, behalve bij Ford, dat de S-Max in zijn gamma houdt. Een goed idee? Jawel. Zeker nu hij de hybride toer opgaat en bewijst dat een auto heel veel kan bieden en toch zuinig kan zijn met brandstof en dus ook met CO2

Na zijn debuut in 2006 en een remake in 2015 heeft de S-Max de tand des tijd schitterend doorstaan. Hij is goed ontworpen, ruim en bovendien buitengewoon prettig om mee te rijden. Geen wonder dat hij de referentie is in zijn segment. Maar vandaag pak je als constructeur niet graag uit met een turbo van 240 pk die het niet nauw neemt met de uitstoot. Om te overtuigen en de almaar strengere normen na te leven, komt Ford nu met een hybride versie, naar het voorbeeld van Toyota, de meester van het genre. Het schema is identiek: een motor van 2,5 l met Atkinsoncyclus (maar hier van Ford) wordt via een epi- cycloïdale aandrijving (dus zonder versnellingsbak) gecombineerd met een elektromotor van 125 pk, gevoed door 1,1 kWh batterij.

Goed, beter, best

VERBAZENDE CIJFERS

Samen leveren de twee motoren 190 pk vermogen. En hoewel de monospace bijna 2 ton weegt, is zijn zuinig-heid ronduit spectaculair: een verbruik van 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 146 g/km (WLTP). Dat is 10% minder dan de oude dieselversie, doe het maar na! En dit zijn reële cijfers, geen theoretische. De S-Max kan weliswaar slechts twee of drie kilometer zuiver elektrisch rijden, maar de combinatie van de twee krachtbonnen is heel goed uitgekiend. De auto profiteert van elke helling, elk lossen van het gaspedaal en elke vertraging om zijn verbrandingsmotor uit te schakelen. Resultaat: een verbruik van 6 l/100 km is niet alleen haalbaar, maar vraagt zelfs geen extra voorzichtige rijstijl. Een groot succes!

Binnenin is de Ford S-Max HEV Vignale royaal en luxueus uitgerust.
Binnenin is de Ford S-Max HEV Vignale royaal en luxueus uitgerust.

De S-Max HEV behoudt al zijn dynamische kwaliteiten en presteert ondanks zijn gewicht uitstekend: 0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 185 km/uur. Om het helemaal mooi te maken, blijft het koffie-moleneffect van dit type transmissie heel beperkt. Het is dus prettig rijden.

ALLESKUNNER

De sfeer aan boord is natuurlijk die van een monospace. Maar dan wel heel luxueus in de Vignale-versie, die buitengewoon volledig uitgerust is. Zelfs als hybride biedt de S-Max nog altijd plaats aan zeven mensen, met een kofferinhoud van bijna 300 liter. In de configuratie met vijf zitplaatsen wordt dat 700 liter, en met alle stoelen neergeklapt tot 2.020 liter. De configuratie aanpassen is kinderspel, want dat gebeurt automatisch: de stoelen worden neergeklapt met een elektrische bediening in de koffer. Dit is dus een auto die nooit een gebrek aan ruimte heeft. En evenmin aan comfort.

Zoals al gezegd: de Vignale is bijzonder royaal: lederen bekleding, klaptafeltjes in de rug van de voorstoelen, zonnescherm, verwarmde voorruit, handsfree toegang, gemotoriseerde laadklep, achteruitrijcamera, een Apple Car Play en Android Auto compatibel infotainmentsysteem. Niets ontbreekt, behalve misschien de extra veiligheidsuitrusting (actieve regelaar, monitoring van de dode hoeken enz.). Kortom, de Ford S-Max Vignale is een uitblinker. Een elegante auto, buitengewoon energie-efficiënt en met een uitstekende verhouding comfort/plezier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content