Het interieur is klassiek, met een erg reactieve maar weinig origine- le interface en lichte materialen.

Gezond verstand

Toyota breidt zijn SUV-aanbod uit met de Corolla Cross, die een plaatsje krijgt tussen de C-HR en de RAV4. De nieuwe Japanner wil vooral rationeel en efficiënt zijn, met uiteraard een hybride aandrijving van de jongste generatie. Een voltreffer?

Toen het in 1994 de RAV4 uitbracht, was Toyota een pionier in het segment van de SUV’s. Maar het heeft zijn voorsprong nooit echt benut, want zowel de C-HR als de Yaris Cross hebben erg lang op zich laten wachten. De Corolla Cross moet die achterstand helpen inlopen. De 4,46 m lange nieuwkomer is 100% rationeel en heeft slechts één ambitie: voldoen aan de mobiliteitsbehoeften van gezinnen als hun eerste of enige auto. Esthetisch heeft hij weinig met de lijn van de Corolla gemeen, hij lijkt meer op een RAV4. Dat heeft alles met de doelmarkt te maken: de Corolla Cross is niet uitsluitend voor Europa bedoeld, wel voor Noord-Amerika en Thailand.

Enkel hybride

De stijl is niet de sterkste kant van het interieur. Het dashboard oogt klassiek, met een groot scherm (10,5 inch) boven de middenconsole. De software is uiteraard compatibel met Apple Car Play en Android Auto. De interface is heel reactief en doet wat moet, zonder origineel te zijn. De gebruikte materialen vallen jammer genoeg wat licht uit.

Een SUV met de ambitie om de eerste of enige auto van een gezin te zijn, hoort ruimte in overvloed te hebben. En dat is niet echt het geval: achterin is er wel voldoende plaats, maar niet meer dan dat. De koffer heeft een inhoud van 433 liter of 56 liter meer dan die van een C-HR. Beter, maar niet meer dan gemiddeld. Met de achterbank (60/40) neergeklapt, wordt dat volume 1.337 liter. De koffer had dus groter gekund, maar zijn regelmatige vorm en grote achterklep maken het laden heel gemakkelijk. Alleen jammer dat de vloer niet volledig vlak is.

Toyota blijft nu al 20 jaar trouw aan dezelfde filosofie: geen benzine- of dieselmotoren in de catalogus, wel twee hybride versies. De eerste heeft een verbrandingsmotor van 1,8 l en 98 pk (142 Nm) en een elektrische motor van 94 pk (185 Nm), samen goed voor 140 pk. De tweede combineert een 2 l van 152 pk (190 Nm) met een elektrische motor – of met twee voor wie voor vierwielaandrijving kiest. Het totale vermogen van de hybride 2 l bedraagt 197 Nm. Ruim voldoende.

De hybride versie met tweelitermotor is een prettige verrassing. De auto gedraagt zich even precies als de Corolla berline, waarvan hij trouwens de technische componenten overneemt. De dynamiek van de SUV komt betrouwbaar over en voelt zelfs sportief aan in de bochten. Op de rechte stukken is de stabiliteit perfect. Het evenwicht komt dus nooit in het gedrang.

In het verkeer maakt de Cross al zijn beloften waar, met meer dan genoeg volume en een uitstekende geluiddemping – en dat is geen luxe, want het hybride systeem van deze Toyota is niet bepaald geruisloos. Enkel bij het optrekken met hoog toerental is er wat lawaai.

En het verbruik? Reken gemiddeld 6 l/100 km, zonder overdreven voorzichtig te rijden. Niets op aan te merken. De Corolla Cross is dus echt wel een rationele SUV met een hybride aandrijving, die zowel de CO2-uitstoot als het verbruik binnen de perken weet te houden. Wat misschien niet gezegd kan worden van de prijs, want die start op 36.880 euro.

Het interieur is klassiek, met een erg reactieve maar weinig origine- le interface en lichte materialen.
Het interieur is klassiek, met een erg reactieve maar weinig origine- le interface en lichte materialen.
Het interieur is klassiek, met een erg reactieve maar weinig origine- le interface en lichte materialen.
Het interieur is klassiek, met een erg reactieve maar weinig origine- le interface en lichte materialen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content