Genieten met al uw zintuigen

Schoonheidsproducten zijn niet langer gewoonweg efficiënt. Ze pronken nu ook met een designverpakking, ze voelen prettig aan én ze zien er fantastisch uit. Zelfs het geluid dat de verpakking maakt, speelt een rol!

Al uw zintuigen uitgebreid laten vertroetelen. Dat is het devies van de cosmeticafabrikanten. De eerste de beste packaging op de markt gooien? Ondenkbaar! Een sterke visuele code is een must! Of u lippenstift, compact poeder of mascara neemt, het werd allemaal van A tot Z uitgekiend door creatieve teams.

De styling van een Rolls

Bij het uitwerken van een product is geen enkele hightechtest te hoog gegrepen. De auto-industrie fungeert daarbij als inspiratiebron. Neem Les 4 Camélias van Chanel, vier snoezige glossbloempjes in een chic doosje. De kleuren stralen de metaalachtige glans van koetswerk uit. Alle zintuigen worden in de watten gelegd. In de eerste plaats onze ogen, want dit is nu eenmaal een erg mooi hebbeding. Maar ook de tast- en de reukzin. Consumenten houden van gladde etuis die prettig in de hand liggen. En wat de reukzin betreft, laten we ons graag verleiden door geurtjes die geruststellende herinneringen oproepen. Lekkere luchtjes hebben het effect van een geurenknuffel.

Wist u... dat de poeders van Guerlain hun succes danken aan een subtiel viooltjesparfum? En dat Caron het probeert met Bulgaarse roos?

Klank- en lichtspel!

Ook onze oren zijn welkom op het feest der zinnen. Het geluid dat een lipstick, een doosje oogschaduw of een poederdoos maakt wanneer je ze sluit, wordt oplettend bestudeerd. “Het moet zo’n beetje klinken als het portier van een luxewagen”, aldus Heidi Morawetz van Chanel. Andere graaggeziene gasten op verpakkingen zijn de strassteentjes en kristallen van Swarovski. In de eindejaarsperiode gaat het merk in zee met grote namen als Lancôme (Precious Carat) of Sisley, dat de punt van zijn potloden versiert met een steentje in bijpassende tint.

Wist u... dat kwaststicks de nieuwste hype zijn in make-upland? Touche Eclat van YSL bestaat nu ook in een nagellakversie met reservoir. Ook Lift&Stretch Skin-Expert van By Terry gooit het over deze boeg.

Kunst en design

Net als bij deco-spulletjes scoren fraaie heruitgaven en klinkende namen goed. Estée Lauder komt met Signature Lipstick, een nóg mooiere versie van de gegroefde tube uit 1984. De limited editions van Dior, Yves Saint Laurent, Chanel, Guerlain en andere Lancômes zijn gegeerde collector’s items, zeker als ze kunnen pronken met de handtekening van beroemde ontwerpers. Le Rouge Interdit van Givenchy is van de hand van twee ontwerpers die afstudeerden aan het beroemde Saint Martin’s College of Art & Design in Londen. Fabien Baron werkt voor Calvin Klein, Hervé Van der Straeten voor KissKiss Guerlain...

Wist u... dat de packaging van L’Or de Vie, Diors luxueuze antirimpelcrème, een ode is aan de kunst van de 18de en de 20ste eeuw, van Etienne-Louis Boullée tot Piet Mondriaan? n

Info: in de parfumerie – Acqua di Parma: 02 642 26 27 – By Terry VIP-lijn bij Cosmeticary: 02 346 89 62 en www.cosmeticary.com – Mac: 03 226 33 74

Virginie Draelants

Partner Content