Heeft de eerste Note geen onvergetelijke indruk op u gemaakt? Logisch. Hij was vakkundig ontworpen maar had nooit de ambitie om designprijzen te winnen. Met zijn opvolger is dat anders! Nissan wil duidelijk een veel ruimer publiek aanspreken: het merk hoopt in België zijn verkoop zelfs te verviervoudigen. De Note moet een bestseller worden, naar het voorbeeld van de Qashqaï en de Juke.
...

Heeft de eerste Note geen onvergetelijke indruk op u gemaakt? Logisch. Hij was vakkundig ontworpen maar had nooit de ambitie om designprijzen te winnen. Met zijn opvolger is dat anders! Nissan wil duidelijk een veel ruimer publiek aanspreken: het merk hoopt in België zijn verkoop zelfs te verviervoudigen. De Note moet een bestseller worden, naar het voorbeeld van de Qashqaï en de Juke. De nieuwe Note is minder conventio-neel dan zijn voorganger, met meer complexe en gedurfde lijnen, maar zonder af te stappen van het vertrouwde profiel van de verlengde break. Het resultaat mag gezien worden: dit is een auto met opvallend meer charme en persoonlijkheid. Voor wie de look toch nog te bescheiden vindt, heeft Nissan een heel geslaagde esthetische kit voorzien. Binnen is het gevoel van ruimte gebleven en zullen de meeste mensen heel comfortabel zitten. De zitjes vooraan zijn wat verlaagd, de achterbank is 23 mm hoger geplaatst. Leuk voor kinderen, die zo een beter uitzicht krijgen, maar minder aangenaam voor erg lange mensen: wie meer dan 1,85 m meet, raakt op de achterbank met zijn hoofd het plafond. De standaarduitrusting omvat al in de instapversie (Visia) een veiligheidspakket, Safety Shield, dat uniek is voor dit segment: dodehoekdetectie (met verlicht logo in het spiegeltje), een alarm als u over de witte streep gaat en aanwezigheidsdetectie tijdens het achteruitrijden. Voor nog meer veiligheid is er een optie die Around View Monitor heet, een camerasysteem dat u een 360° beeld geeft, ideaal om ongelukjes tijdens het parkeren te voorkomen. De camera's gebruiken het scherm van een andere optie, Nissan Connect 2.0, een gps die dankzij de functie Google Send to Car trajecten van de thuis-pc kan ontvangen: handig voor mensen die voor hun werk een ronde moeten afleggen of afspraken plannen. Onder de motorkap kunt u kiezen tussen een 1.2 met drie cilinders (met of zonder turbo) goed voor 80 of 98 pk (met automatische versnellingsbak) en een 1.5 DCi van 90 pk. De krachtigste benzinemotor heeft veel pit, maar er moet wel worden geschakeld, want in de hogere versnellingen trekt hij niet echt vlot op. Hoe dan ook is het met deze geruisloze, soepele motor prettig rijden in de stad. De 1.5 diesel, die in België de hoogste ogen zal gooien, geeft de Note meer reserve op de snelweg en is ook zuiniger voor wie veel kilometers aflegt. De fabrikant geeft een genormaliseerd gemengd verbruik op van 3,6 l/100 km. Er is al een Note in de basisversie van 80 pk voor € 13.990, terwijl het topmodel, de 1.5 DCi Tekna, € 20.190 kost. De bestseller wordt waarschijnlijk de diesel Acenta, met een prijskaartje van € 17.490. Met die tarieven kan de Note goed opboksen tegen de Fiesta en andere rivalen in het B-segment. Arnaud Delicour