De geboorte van een nieuwe Alfa Romeo is altijd een evenement om naar uit te kijken, zeker als hij Giulietta heet, een naam die rechtstreeks naar de honderdste verjaardag van het Italiaanse merk verwijst. De Milanese fabrikant ging immers in juni 1910 van start... Maar de Giuglietta is ook een naam die ons eraan herinnert dat er geen toekomst is zonder verleden. Meer prozaïsch hoopt Alfa Romeo met zijn nieuwste telg stevig op te rukken in een belangrijk segment van de automarkt waar een felle concurrentieslag wordt uitgevochten.
...

De geboorte van een nieuwe Alfa Romeo is altijd een evenement om naar uit te kijken, zeker als hij Giulietta heet, een naam die rechtstreeks naar de honderdste verjaardag van het Italiaanse merk verwijst. De Milanese fabrikant ging immers in juni 1910 van start... Maar de Giuglietta is ook een naam die ons eraan herinnert dat er geen toekomst is zonder verleden. Meer prozaïsch hoopt Alfa Romeo met zijn nieuwste telg stevig op te rukken in een belangrijk segment van de automarkt waar een felle concurrentieslag wordt uitgevochten. Design is het eerste woord dat je te binnen schiet wanneer je de Giulietta ziet. Het radiatorrooster, de scherpe ribben en de hoge koplampen geven de auto een excentrieke maar karaktervolle look, een schril contrast met de functionele soberheid van bepaalde concurrenten. De Giulietta is langer en breder dan de 147 en komt met zijn in de stijlen opgenomen grepen van de achterportieren bepaald gespierd over. Binnen is de evolutie nog opvallender, met een vrij plat dashboard dat de indruk van ruimte in de breedte benadrukt. Toch blijft Alfa trouw aan zijn legendarische stijl, want alle knopjes en bedieningen, displays en materialen geven het interieur een elegante, typisch Italiaanse look. Andere vernieuwingen zijn niet met het blote oog zichtbaar: de Giulietta is de eerste Alfa op een nieuw platform, dat Compact is gedoopt, met een nieuwe vering en een elektrische Dual Pinion-stuurinrichting. De bedoeling van dat alles? Het beroemde dynamisme van Alfa Romeo verzekeren zonder het rijcomfort in het gedrang te brengen. Opdracht volbracht! Het mechanische aanbod omvat twee diesels en drie benzinemotoren. De twee 1400cc Multi Airmotoren zijn goed voor 120 en 163 pk (vanaf euro20.490). De eerste volstaat maar net voor de massa van de auto, de tweede is dynamischer en zal meer in de smaak vallen bij de liefhebbers van sportief toerisme. Bij de diesels is de 1.6 l JTDM van 115/120 pk (vanaf euro20.090) milieuvriendelijk (minder dan 115 gr CO2/km) en zuinig, terwijl de 2.0 l JTDM 163 pk (vanaf euro24.490) het gezonde verstand van een diesel met mooie prestaties combineert. Bovenaan het gamma vinden we de Quadrifoglio Verde - het klavertje vier, weer een 100 % Alfanaam - met een 1750TB van 235pk. Afgezien van deze topmotor zijn de andere modellen leverbaar in een Progressive- of een Distinctive-uitvoering. Het spreekt vanzelf dat alle comfortuit-rustingen, alle stijlcomponenten (velgen van 16 tot 18") en alle snufjes (gps, audio) standaard of als optie voorhanden zijn. Als compacte sedan met klasse doet de Giulietta de reputatie van Alfa alle eer aan, met aandacht voor de ergonomie en de ruimte. Hij rijdt prettiger dan een Bravo of een Delta en is mooier dan de Duitse rivalen: een snoepje voor iedereen die van bijzondere auto's houdt. Arnaud Dellicour