De sommelier links is 20 en heet Dries Corneillie. De andere rechts is 58 en heet Guido Francque. Ze zijn collega's in driesterrenrestaurant Hertog Jan in Brugge, maar op wijngebied komt hun smaak zelden overeen. Volgens hen zijn er aanzienlijke verschillen in wijnconsumptie en wijnvoorkeur tussen de babyboomers (geboren tussen 1945 en 1965) en de generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001). Met andere woorden: tussen vijftigplussers en twintigers en beginnende dertigers.
...

De sommelier links is 20 en heet Dries Corneillie. De andere rechts is 58 en heet Guido Francque. Ze zijn collega's in driesterrenrestaurant Hertog Jan in Brugge, maar op wijngebied komt hun smaak zelden overeen. Volgens hen zijn er aanzienlijke verschillen in wijnconsumptie en wijnvoorkeur tussen de babyboomers (geboren tussen 1945 en 1965) en de generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001). Met andere woorden: tussen vijftigplussers en twintigers en beginnende dertigers. "Volgens een Amerikaans onderzoek wil de generatie Y het in alle opzichten anders doen dan hun ouders", zegt Dries Corneillie. "We denken uit onze eigen ervaring dat dit eveneens geldt voor wijn, ook in België. Om dat te onderzoeken zijn we in november gestart met blindproeverijen waaraan beide generaties deelnemen." Volgens onze sommeliers komen de verschillen in het kort hier op neer. - 50-plussers geven de voorkeur aan complexe, oudere bewaarwijnen van vooral Franse oorsprong. In wit drinken ze liefst droge wijn met een flinke zuurtegraad, in rood verkiezen ze wijn met veel tannine en een zekere hardheid of wrangheid. Wijn wordt het meest gewaardeerd bij een maaltijd. - 20-ers en 30-ers kopen vooral drinkklare wijnen van één enkel druivenras (hooguit twee). Oorsprong of appellaties hebben geen belang, alleen de smaak telt. Hun favoriete smaak is rijper fruit en dat vind je vaak in nieuwe wereldwijnen. Die worden immers gemaakt om snel te drinken. Deze generatie drinkt vaker wijn buiten de maaltijd, bijv. bij het uitgaan. Deze wijnkloof blijft niet zonder gevolgen. Omdat de generatie Y veel wijn drinkt buiten de maaltijd, blijft het verbruik per hoofd in ons land stijgen. In 2000 dronken we elk 23 l wijn per jaar, in 2010 was dat al 32 l. "Maar ook de wijnhandel en de restaurants passen zich aan", benadrukt Guido Francque. "Toen ik in de seventies begon te werken in het bekende restaurant Duc de Bourgogne in Brugge, had dat restaurant twee wijnkelders: een kelder met schenkklare flessen, een tweede om bewaarwijnen te laten rijpen. Zo iets bestaat vandaag niet meer. Oudere bewaarwijnen op een menukaart worden zeldzaam, je ziet vooral jonge, drinkklare en dus vaak voordeliger wijnen." Smaakvoorkeuren zijn heel persoonlijk en het is dus maar de vraag of dat generatieverschil echt zo scherp en algemeen is. Tot familieruzies hoeft het in elk geval niet te leiden. Guido Francque: "Ik vind het best goed als ouders en hun volwassen kinderen flinke discussies voeren over wijn. Laten we zonder vooroordelen elkaars wijnkeuzes leren kennen. Gaat u samen op restaurant, dan kan elke generatie bijvoorbeeld een half flesje van de eigen voorkeur bestellen, maar ook eens proeven van de wijn van de andere partij. En aan mensen van mijn generatie adviseer ik: bewaar uw wijn niet te lang, want dat doen we nog al te veel." Ludo Hugaerts - Foto's Bart Degrande