Freya’s duurzaam design

Wat is voor de minister van Consumentenzaken duurzaam design? Voor Plus Magazine maakte Freya Van den Bossche haar hoogstpersoonlijke keuze op de tentoonstelling ‘100 jaar – 100 mensen – 100 objecten’ in het Gentse Design Museum.

Duurzaam design, dat zijn voor mij meubelen en gebruiksvoorwerpen die in twee betekenissen lang meegaan”, zegt de minister. “Ze moeten gemaakt zijn van goede en slijtvaste materialen en ze moeten tijdloos mooi zijn. Dit art deco koffie- en theeservies van het Belgische atelier Mills uit 1935 is daar een uitstekend voorbeeld van. Het is gemaakt van verzilverd metaal en ziet er onwaarschijnlijk eigentijds uit. Kijk eens naar die combinatie van strakke lijnen en beweging, prachtig! Daarom houd ik ook zo van art deco. En absoluut niet van art nouveau. Te veel krullen, te weinig strakheid”.

“Niet te geloven dat deze Panton Chair al in 1959 ontworpen is. Deze stoel is gewoon mooi, een tikje grappig én het bewijs dat ook plastic duurzaam kan zijn. Hij is zeer functioneel om te stapelen (hij heeft geen poten) en heeft een sobere lijn met toch een vloeiende beweging. Hij zit makkelijk en heeft bovendien een zeer vrouwelijke look. En natuurlijk heb ik niets tegen die rode kleur ( lacht). Ik houd zowel van felle kleuren als van zeer strak grijs.”

“Ook deze ventilator uit de jaren dertig oogt absoluut niet ouderwets. Het onderstel is van bakeliet, een Belgische uitvinding. Ontwerpers die een nieuw en echt nuttig gebruiksvoorwerp uitvinden in een tijdloze vormgeving, daar heb ik mateloze bewondering voor.”

“Een kinderstoel die meegroeit met de jaren: het idee lijkt logisch, alleen moet je er maar opkomen. De Noorse ontwerper Opsvik heeft zijn Tripp Trapp al in 1972 ontworpen. Echt elegant is hij niet, zeker niet in deze kleur. Thuis heb ik voor mijn dochter een blankhouten exemplaar gekocht. De vorm vloekt nog altijd met de rest van mijn interieur, maar ik weet zeker dat mijn kleinkind de stoel nog zal gebruiken. Als alles zo duurzaam kon zijn...”

“Deze draagbare schrijfmachine Valentine van Olivetti uit 1969 is echt een schatje. Functioneel én supermooi tegelijk, met die combinatie van rood en zwart. Toen ik nog een klein kind was, zag ik de medewerkers op het advocatenkantoor van mijn vader op zulke machines tokkelen. Je kon de toetsen helemaal indrukken en lekker veel lawaai maken – alles wat je niet meer kunt met die saaie computerklavieren van tegenwoordig.”

“Design is zeker niet altijd synoniem van mooi. Ik heb als jobstudente in dit museum gewerkt en ook veel lelijke dingen gezien. Maar deze kast van Ettore Sottsass uit 1985 is zonder twijfel één van de lelijkste. Een typisch voorbeeld van een allesbehalve duurzame modegril. Zou er echt iemand zijn die dat mooi vindt? Of is het zo lelijk dat het op de duur fascinerend en grappig wordt?”

“Op deze motor, die Philippe Starck ontwierp voor fabrikant Aprilia, ben ik echt verliefd. Het zal wel niet het beste of meest functionele model zijn, maar zeker het mooiste. Ik ben zelf een vrije-tijds-motorrijdster en hierop zou ik dolgraag rustig rondtoeren op landelijke wegen. Kijk hoe alle lijnen vloeien. De uitlaat volgt de kromming van de zitting. En die combinatie van grijs met oranje!”

Nog tot 29 februari

De tentoonstelling in Gent is bedoeld als viering van de honderdste verjaardag van wat jarenlang het Museum voor Sierkunsten heette. Omdat de term ‘sierkunsten’ oubollig klonk, werd hij vervangen door design.

Voor het eeuwfeest mochten honderd mensen die in de loop der jaren op één of andere manier bij het museum betrokken waren, een voorwerp kiezen uit de collectie, ook uit de verborgen reserves. Daarom zijn voorwerpen te zien die zelden worden getoond zoals de treincoupé van Henry van de Velde (inclusief een jurk die hij ooit creëerde!). Of de commode van Emiel Veranneman en de condoomhouder van Nedda El-Asmar. De tentoonstelling is dus meer een ‘best of’ dan een representatief overzicht van honderd jaar design.

Nog tot 26 februari in het Design Museum, Jan Breydelstraat 5, 9000 Gent.

Open van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag). Toegang (incl. de vaste collectie): euro 2,50 (Plus-3-Pas: euro1,20).

Info: tel. 09 267 99 99 en http://design.museum.gent.be

A Ludo Hugaerts – foto’s Johan Martens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content