Al eens de autowaarheidstest gedaan? Tel de volgende getallen samen: één vierde van de aankoopprijs van uw auto (vier jaar is de algemeen aanvaarde afschrijvingsperiode), de onderhoudsfacturen van de voorbije twaalf maanden, de jongste verzekeringspremie, de autobelasting, de bandencentrale, de carwash en uw brandstofuitgaven. Deel de verkregen som door het aantal kilometers dat u in twaalf maanden hebt afgelegd. Het eindresultaat is het bedrag dat u betaalt per kilometer.
...

Al eens de autowaarheidstest gedaan? Tel de volgende getallen samen: één vierde van de aankoopprijs van uw auto (vier jaar is de algemeen aanvaarde afschrijvingsperiode), de onderhoudsfacturen van de voorbije twaalf maanden, de jongste verzekeringspremie, de autobelasting, de bandencentrale, de carwash en uw brandstofuitgaven. Deel de verkregen som door het aantal kilometers dat u in twaalf maanden hebt afgelegd. Het eindresultaat is het bedrag dat u betaalt per kilometer. Ontnuchterend? Zeer zeker. Koning auto neemt een véél grotere hap uit ons budget dan we vermoeden. Op de brandstofkosten besparen is een eerste stap. n Gebruik nog vaker de fiets of het openbaar vervoer dan u tot nu toe al deed. Uw gezondheid krijgt er een extra bonus door. n Elke cent helpt. Ga dus op zoek naar het voordeligste tankstation in een straal van 5 km rond uw woning (de website www.carbu.be kan daarbij helpen). n Voor het laten inbouwen van een LPG-tank moet u een bedrag rond de euro 2100 rekenen. Dat haalt u er alleen uit als u minimaal 22 000 km per jaar rijdt met een vrij recente middenklassewagen. Installateurs prijzen een LPG-tank al vanaf 13 000 km per jaar aan, maar dat is te optimistisch. Een flink pak van onze heilige koeien (en de meeste van de tweede auto's!) rijden niet méér dan 10 000 km per jaar. Een aantal verzekeringsmaatschappijen en organisaties (Touring, Axa, Winterthur) biedt nu polissen aan voor wagens die maximaal 10 000 km per jaar rijden. Zowel voor de verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering als voor opties (omnium, inzittenden, juridische bijstand...) is de dekking dezelfde als bij een klassieke verzekering, maar u betaalt wel 20 tot 25% minder. Bij Axa is deze Minikilometersverzekering wel gekoppeld aan een pakket dat ook een kleine omniumverzekering en een dekking Veiligheid van de bestuurder omvat. "Zelfs als je weinig rijdt, moet je goed gedekt zijn, vonden wij", zegt Elly Bens van Axa. Wilt u meer besparen, dan moet u aan een drastische oplossing denken. Dus: de auto durven verkopen, de nummerplaat inleveren en eventueel kiezen voor een interessante formule van autodelen. Zeker als u weinig rijdt is deze oplossing beslist het overwegen waard. Of als u stopt met werken en thuis twee auto's hebt. Het aantal mensen dat een auto deelt, neemt trouwens toe. Het is lang niet meer alleen een formule voor groene idealisten. Concreet hebt u in Vlaanderen drie initiatieven die interessant kunnen zijn voor u. n Cambio: het autodeelnetwerk van Taxistop in samenwerking met de openbare vervoersmaatschappijen. U leent gewoon een auto van het netwerk voor de periode dat u er een nodig hebt (van een uur tot een week of langer). U betaalt een eenmalige instapkost en een maandelijks abonnement volgens een tarief dat het best bij uw rijgedrag past. Daarbuiten betaalt u bij het gebruik een uur-, dag- of weektarief volgens het type van de auto. Als u weinig rijdt, betaalt u lage instap- en abonnementskosten maar een hogere gebruikskost (en omgekeerd). De Startformule bijvoorbeeld heeft een eenmalige instapkost van euro33, een maandelijks abonnement van euro3,30, een uurtarief van euro2 tot euro4,60 (volgens het type auto) en een dagtarief van euro23 tot euro46. Eens u lid bent geworden van het netwerk, ontvangt u een chipkaart met een persoonlijke pincode. Daarmee krijgt u toegang tot alle Cambio-auto's in de standplaatsen. Op dit moment bestaan die al op meerdere plaatsen in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven, Luik, Namen en Ottignies/Louvain-la-Neuve. Via de website of het telefoonnummer van Cambio kunt u vooraf (of zelfs op het laatste nippertje) een auto reserveren. Cambio werkt met omniumverzekerde en recente auto's. Voor meer info: voor Vlaanderen: tel. 070 22 22 92, Brussel: tel. 02 227 93 02 of Wallonië: tel. 010 23 58 01. Website: www.cambio.be n Autopia: deze vereniging ondersteunt mensen en bedrijven die een auto delen. Allerlei formules zijn mogelijk. Voor particulieren bestaat de eenvoudigste formule erin dat u mensen in uw buurt zoekt om samen een autodeelgroep te vormen. Ze kopen samen een auto (meestal een occasie). Het voertuig wordt op de naam van één van hen ingeschreven, maar de verzekering is collectief (een aantal maatschappijen biedt nu die mogelijkheid). Iemand van de groep neemt de taak van coördinator op zich. De autodelers betalen een tarief per kilometer waarin alle kosten zijn opgenomen. In de praktijk betekent dit meestal dat ze elke maand een forfait betalen op basis van het gemiddelde aantal kilometers dat ze in de voorbije maand(en) gereden hebben. Nadien volgt een afrekening. Wie de auto nodig heeft, meldt zich vooraf aan via de webstek die Autopia ter beschikking stelt van de autodelersgroep. Hij of zij gaat dan de auto ophalen aan de woning van de laatste gebruiker. Zodra men de auto gebruikt heeft, meldt men zich af via de website. Daarbij vermeldt men waar de auto geparkeerd staat. Het autodelen volgens deze formule is voordeliger dan met Cambio. Het heeft ook een sterke sociale dimensie (de autodelers vormen op de duur een hechte vriendenkring), maar vereist wel onderling vertrouwen. Info: tel. 09 242 32 75 en www.autodelen.net n Informeel: natuurlijk kunt u ook op een meer informele manier autokosten delen volgens allerlei afspraken. U kunt bijvoorbeeld met twee of drie buren of vrienden afspreken dat elk om beurten chauffeur speelt voor de boodschappen of voor andere verplaatsingen. U kunt ook uw auto ter beschikking stellen van mensen die u vertrouwt en hiervoor een kilometerprijs vragen. Die prijs kunt u bijvoorbeeld bepalen volgens de principes van de autowaarheidstest waarover we het in het begin van dit artikel hadden. n Als u in het Brussels Gewest woont, uw auto (of tweede auto) opgeeft en de nummerplaat inlevert bij de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen), krijgt u sinds 1 oktober een jaarabonnement van de MIVB én een Cambio-abonnement voor één jaar (de formule Start). U kunt ook kiezen voor het Cambio-abonnement en een premie van maximaal euro 400 voor de aankoop van een fiets. De voorwaarde is wel dat niemand van het gezin over een bedrijfswagen beschikt. Info: tel. 070 21 00 25 en www.brusselair-premie.be n Als u in Vlaanderen uw auto en uw nummerplaat inlevert, wordt u beloond met een jaarabonnement op De Lijn. Dit abonnement kan maximaal twee keer verlengd worden, uiteraard op voorwaarde dat u ondertussen niet opnieuw een auto koopt. Als het gaat om de enige wagen in het gezin, krijgen alle leden van het gezin zo'n abonnement, maar dan mag geen enkel gezinslid nog een auto bezitten, ook niet een bedrijfs- of leasingwagen. Info: www.delijn.be (doorklikken op 'Vervoerbewijzen en tarieven'). n Vanaf 65 jaar kunt u gebruik maken van het seniorenbiljet van de NMBS (euro 4 heen en terug, alleen op weekdagen vanaf 9.01 uur, in het laagseizoen ook in de weekends). Vanaf deze leeftijd krijgt u ook een Omnipas 65+ voor onbeperkt gebruik van de trams, bussen en metro's in de drie gewesten. n Minder bekend zijn de voordelige abonnementen van de vervoersmaatschappijen voor de leeftijd 60-64 jaar. Voor het hele net van De Lijn (incl. de kusttram) betaalt u voor zo'n abonnement (Omnipas 60+) euro22,60 voor 1 maand, euro62 voor 3 maanden en euro175 voor 12 maanden. In Brussel (MIVB) is de prijs van een abonnement 60-64 jaar euro26,50 voor 1 maand en euro265 voor een jaar. In Wallonië (Tec) heet een soortgelijk abonnement Alto. Hier betaalt u volgens het aantal gedekte zones: van euro16,50 tot euro62 voor 1 maand en van euro150 tot euro390 voor een jaar. n Een ticket of een kaart van De Lijn kost sinds maart van dit jaar gemiddeld 20 percent duurder als u ze op de bus of de tram koopt. U hebt er dus alle belang bij ze vooraf te kopen. Op de website van De Lijn (www.delijn.be - doorklikken op 'Vervoerbewijzen en tarieven') kunt u zoeken waar zich in uw gemeente een voorverkooppunt bevindt. Voor vliegreizen blijven de lagekostenmaatschappijen zeker een interessante oplossing. Op voorwaarde dat u niet op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag en tijdens de schoolvakanties wilt vertrekken, want dan blijkt de lage kost niet altijd zo laag te zijn. Al deze maatschappijen bieden nu ook voordelige combinaties van een vlucht met hotels en/of de huur van de auto. Erg budgetvriendelijk! n Ryanair (www.ryanair.com) is in ons land de bekendste lowcostmaatschappij. Vanuit Charleroi vliegt ze op twintig bestemmingen (de frequentie per bestemming wisselt wel per seizoen). Houd de bagage beperkt, want Ryanair rekent nu a4,50 per ingecheckte koffer en per vlucht (indien u vooraf geboekt hebt, a10 indien u pas boekt in de luchthaven). De hoeveelheid bagage is bovendien beperkt tot 10 kg handbagage en 20 kg ingecheckte bagage per persoon, bij overschrijding betaalt u een toeslag. Ryanair landt op kleine luchthavens die soms ver van de bestemming liggen (in het geval van Stockholm zelfs bijna 100 km!). Houd dus rekening met de eventuele kosten van het vervoer naar de eindbestemming. n Voor Oost-Europa zijn de lowcostmaatschappijen Wizz (www.wizzair.com) en Blue Air (www.blueair-web.com) interessant. Beide vliegen vanuit Charleroi: Wizz op Boedapest, Ljubljana (Slovenië) en Warschau, Blue Air op Boekarest. n Spanjereizigers hebben beslist Vueling (www.vueling.com) al ontdekt. Deze lagekostenmaatschappij heeft het voordeel dat ze met grote luchthavens werkt. Vanuit Zaventem vliegt ze op Barcelona en Valencia (goed om te weten: vanuit Schiphol ook op Madrid). n Minder bekend maar zeker een aanrader is het Duitse German Wings (www.germanwings.com). U moet weliswaar naar de luchthaven van Keulen-Bonn rijden, maar van hieruit kunt u voordelig vliegen naar meer dan vijftig bestemmingen waaronder interessante reisdoelen die vanuit België niet met een low cost te bereiken zijn: Athene, Bastia, Dubrovnik, Faro, Helsinki, Istanbul, Korfoe, Lissabon, Malta, Sint-Petersburg,... n Via websites als www.airstop.be en www.bdc-travel-direct.be kunt u voordelige aanbiedingen opsporen voor vertrek in de komende 48 tot 72 uur. Het gaat om vluchten en/of om vlucht+verblijfformules. Ook vakantiehuizen en bungalowparken bieden lastminuteboekingen aan (kijk bv. op de portaalsite www.lastminutetop20.be). Hier krijgt u meestal een iets langere boekingsperiode (tot drie weken). n Nog scherpere tarieven voor vluchten worden geboden door Last Call, een samenwerking tussen Biac en Connections. Deze dienst biedt de laatste vrije plaatsen aan op charters die de dag zelf uit Zaventem vertrekken. De aanbiedingen vindt u vanaf 6 uur 's morgens op de website www.connections.be ('Last Minutes' en 'Last Call'). U kunt alleen boeken op de luchthaven zelf (in de Connections Shop op de Promenade, 4de verd.) en tot één uur voor het vertrek. Inpakken en wegwezen! n Bij last minutes gaat het vrijwel altijd om de klassieke charterbestemmingen. Voor andere bestemmingen kunt u gebruik maken van de voordelige vroegboektarieven die de klassieke luchtvaartmaatschappijen aanbieden. U moet wel twee maanden vooruit reserveren (en betalen) en de voordeeltarieven gelden niet in de schoolvakanties en voor alle vluchten. Op de site van SN Brussels Airlines (www.flysn.be) klikt u bijv. op 'Promoties' en ziet u meteen wanneer de voordeeltarieven gelden. n Voor vakantieverblijven kunt u geld uitsparen met de voordelige laagseizoen- en midweektarieven, ook in eigen land. Aan de kust bieden vijftig hotels en een vakantiepark nog tot 15 maart 2007 twee nachten aan voor de prijs van één. Voor meer info: Westtoer, tel. 050 30 55 90 en www.dekust.org/dubbelgenieten. Ludo Hugaerts