De UX 300E combineert veel comfort met puike prestaties.

Enkel nog op stroom

Lexus, het luxemerk van Toyota, heeft de hybride technologie perfect onder de knie. Tijd voor de volgende stap: een 100% elektrische versie van zijn kleine SUV, de UX.

Terwijl Toyota een vaste waarde in Europa is, blijft Lexus wat op de achtergrond, overschaduwd door het Duitse trio Audi, BMW en Mercedes. Ten on- rechte, want Lexus maakt uitstekende auto’s, met een voortreffelijke verhouding prijs/prestaties/betrouwbaarheid. Tot nu toe focuste het nevenmerk van Toyota uitsluitend op de hybride technologie, maar voortaan is er ook een 100% elektrische oplossing, gebaseerd op de UX, de compacte SUV. Qua uiterlijk is er vrijwel geen verschil. Slechts enkele details kenmerken de elektrische versie, zoals de velgen, het logo en een gemotoriseerd radiatorrooster, dat volgens Lexus de aerodynamica op elk moment optimaliseert.

SOMS WAT INGEWIKKELD

Het interieur van de UX is helemaal zoals verwacht: onberispelijk afgewerkt en up-to-date qua connectiviteit. Mooi, maar de centrale interface blijft wat onhandig door het trage en omslachtige keuzesysteem met aanraaktoetsen. Jammer, want als je het ons vraagt, is een aanraakscherm een stuk leuker en veiliger dan spelen met toetsen. Gelukkig maakt de verbeterde functionaliteit van de elektrische versie veel goed.

Opmerkelijk is dat de kofferruimte 47 liter groter is geworden, of 367 liter in totaal. Dat is meer dan bij het hybride model, ook al blijft het onder het gemiddelde voor SUV’s van deze categorie. Omdat de batterij onder de vloer zit, krijgen je benen een centimeter extra ruimte. Niet sensationeel, maar toch mooi meegenomen!

ONBERISPELIJK BETROUWBAAR

Lexus heeft met de lancering van deze 100% elektrische versie gewacht tot het de technologie tot in de puntjes onder de knie had. Het Japanse merk wil immers geen smet op zijn blazoen van onberispelijke betrouwbaarheid. En dat is ongetwijfeld een voordeel voor de klant.

De UX 300e heeft een elektrische motor van 204 pk, gevoed door een batterij met 54,3 kWh vermogen. Dat zorgt voor een vinnige auto met een onmiddellijk beschikbaar koppel vanaf 0 t/m – hét principe en plezier van elektrisch rijden. Lexus belooft een autonomie van 305 km (WLTP-cyclus), een realistisch cijfer dat tijdens onze test bleek te kloppen. Je kan er dus op rekenen, ook al zou je van een gezinsauto een groter accuvermogen en dus een meer ambitieuze actieradius verwachten.

Die bedenking maken we ons ook bij het opladen: via het stopcontact thuis heeft de auto 30 uur nodig om de batterij volledig opgeladen te krij-gen. Aan een snellaadstation is dat gelukkig minder. Maar daar steekt weer een ander probleem de kop op: de UX aanvaardt slechts maximaal 50 kW vermogen bij het opladen met gelijkstroom, terwijl de concurrenten vaak het dubbele aanbieden voor een batterij met dezelfde capaciteit. Lexus verkiest de betrouwbaarheid van de batterij op lange termijn dus boven de laadsnelheid.

De elektrische UX maakt hoe dan ook zijn beloften waar: veel comfort, de stilte van een kathedraal en meer dan behoorlijke prestaties. Een auto om elke dag van te genieten, die bovendien vandaag geen concurrenten heeft (behalve dan bij Mazda). Maar voor wat, hoort wat: hij kost 10.000 euro meer dan de hybride versies. Maar dankzij de fiscus is dat verschil meteen vergeten want 100% aftrekbaar!

De UX 300E  combineert veel comfort met puike prestaties.
De UX 300E combineert veel comfort met puike prestaties.
De UX 300E  combineert veel comfort met puike prestaties.
De UX 300E combineert veel comfort met puike prestaties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content