Encounter of the Third Kind!

Met de Q7 stapt Audi eindelijk in het segment van de luxeterreinwagens en pakt het uit met wat het zelf “de eerste SUV van de derde generatie” noemt. Een royaal Sports Utility Vehicle op maat van het land waarvoor het op de eerste plaats bestemd is: Amerika.

Audi is de laatste fabrikant van het topsegment die zich aan een luxe-SUV waagt. De VW Touareg is sinds 2002 in het verkeer, de Porsche Cayenne en de Volvo XC90 volgden in 2003 en de X5 was er al in 2001. De fabrikant uit Ingolstad was dus wel verplicht om met een echt innoverend model op de markt te verschijnen. Volgens de bazen van Audi is dat wel degelijk gelukt: zij beweren dat hij het beste van de twee werelden met elkaar verzoent, namelijk echte capaciteiten als terreinwagen gecombineerd met wegprestaties van eerste rang en een sportief, robuust design. Wij mochten hem 400 kilometer lang testen en waren in de wolken, maar dat betekent nog niet dat de Q7 een revolutionaire SUV zou zijn...

Monumentaal

Wat valt er te vertellen over de Q7? Uit rationele overwegingen heeft Audi het chassis van de Touareg gebruikt, maar het wel met 15 cm verlengd. Dit geeft dus een auto met indrukwekkende afmetingen: 5,08 m lang (33 cm meer dan de VW) en 1,98 m breed. De ingenieurs zijn ook voor het wielstel en het remsysteem bij de Touareg te leen gegaan. Op het esthetische vlak laten het agressieve front, de slanke lijnen en de laaddeur met het volledige optische blok ons absoluut niet onverschillig. De monumentale Q7 lijkt meer op een cross-over (een verhoogde break) dan op een SUV en komt nooit log over.

Bij het instappen weet u meteen dat u in een Audi zit: een perfecte afwerking, veel bergruimte, een opvallende ergonomie, een massa opties en een royaal zitcomfort, met niet minder dan 28 verschillende mogelijkheden om de indeling te veranderen. Een ander sterk punt van deze kilometervreter: hij kan tot 7 mensen meenemen (optie) hoewel de twee klapstoelen in de koffer vooral voor kinderen geschikt zijn. En die koffer? Zelfs met de achterbank helemaal achteruit geschoven, heeft hij een gigantische inhoud, behalve in de configuratie met zeven plaatsen. Om het laden en lossen te vergemakkelijken, kunt u met de pneumatische vering (optie) de achterkant van de auto met 71 mm laten zakken.

Kracht in overvloed

Onder de motorkap hebben we de keuze tussen twee benzinemotoren: een V8 4.2l van 350 pk en 440 Nm koppel (A 67.000) en een 3.6l V6 van 280 pk en 360 Nm koppel (2e semester). Het dieselaanbod is beperkt tot een 3.0l TDI van 233 pk en 500 Nm koppel (A 52.400 of A 49.500 voor 211 pk). Alle motoren worden gecombineerd met een Tiptronic automaat met 6 verhoudingen. De kracht van de motor gaat naar de vier wielen via een koppelverdeling die de achterwielen voorrang geeft (40/60). Waneer de voorwielen grip verliezen, brengt het differentieel tot 85 % van het koppel over op de achteras. In het omgekeerde geval blijft de overdracht naar de vooraandrijving beperkt tot 65 %.

En op het terrein? Met een auto als deze door de modder rijden zou misdadig zijn! Dat is trouwens ook niet de bedoeling, zoals uit het ontbreken van een reductietandwiel blijkt. Anderzijds maakt de complexe elektronica van de Q7 veel goed. Zo heeft de regelbare pneumatische vering een off-road-positie (naast Comfort, Dynamic en Automatic) die een bodemspeling tussen 205 en 240 mm oplevert.

Op het vlak van de dynamiek maakt de Q7 ondanks zijn 2,3 ton gewicht (vaarwel, aluminium koetswerk!) geen zware indruk, wat niet betekent dat de massa zich niet laat voelen. De beweging van het frame blijft goed gecontroleerd, de sturing is nauwkeurig, hij remt veilig, de ophanging doet efficiënt haar werk en de motoren verdienen niets dan lof. Kortom, de Q7 is het soort van Audi waarvan we houden: chic, efficiënt én een heel klein beetje elitair! n

Arnaud Dellicour

Partner Content