Elegant elektrisch

Heeft de stad van de 21ste eeuw haar koning gevonden? Met de Honda e – lekker retro, heel stijlvol, vol geavanceerde technologie en 100% elektrisch – lijkt het daar wel op.

Na het succes van de Urban EV op het autosalon van Frankfurt in 2017, heeft Honda niet lang gewacht om zijn concept car in productie te nemen. Amper twee jaar geleden rolde het resultaat van de band onder de bescheiden naam e. Deze auto heeft de rondingen van het concept, die aan de eerste generatie van de Civic doen denken, overgenomen. Maar soms kreeg de logica de bovenhand. Zo draaien de voorportieren bijvoorbeeld op een conventionele manier open en maken twee bijkomende portieren het instappen achterin makkelijker. Achter de passagiers is er slechts 171 l ruimte voor de bagage. Als je de rugleuning (uit één stuk!) van de achterbank neerklapt, wordt dat 571 l.

Elegant elektrisch

Het interieur van de e is even rustgevend als de buitenkant. Eenvoud zet de toon en zowel materialen als assemblage zijn onberispelijk. Blikvanger is een rij schermen – vijf in totaal – die de hele breedte van het dashboard overspant. De twee uiterste schermen geven de beelden weer die de buitencamera’s registeren. Ze vervangen de buitenspiegels. Het scherm recht voor de chauffeur geeft informatie over het rijden – snelheid, toerental, autonomie... Die ertussenin tonen alle andere functies. Het is wat zoeken in de submenu’s, maar er zijn sneltoetsen voor de essentiële functies: navigatie, media, energiestroom en het EV-menu waarmee je het laden van je auto kan programmeren. De weergave van die twee schermen is verwisselbaar en dat is erg handig. Zelfs de centrale achteruitkijkspiegel kan in een scherm veranderen, voor een onbelemmerd zicht.

Het dashbord bestaat uit vijf schermen, gespreid over de hele breedte van de auto.
Het dashbord bestaat uit vijf schermen, gespreid over de hele breedte van de auto.

Honda heeft voor zijn e een gloednieuw platform ontworpen, met de batterij onder de vloer, in de wielbasis. Dat zorgt voor een uitstekende verdeling van de massa en een erg laag zwaartepunt, en dus voor meer dynamisme. Want met 154 pk doet de krachtigste van de twee motoren – er is ook een instapmodel van 136 pk – het prima, al moet hij 1.542 kg in beweging houden. In amper 8,3 seconden trekt de e op naar 100 km per uur, terwijl de motor en de stabiliteit ook bij hoge snelheid onverstoorbaar blijven. Er is trouwens een sportmodus, die enkel de respons van de motor beïnvloedt, zodat het algemene comfort uitstekend blijft.

In de stad komen de geruisloze motor en de compacte omvang helemaal tot hun recht. Met amper 4,3 m draaicirkel keer je deze auto bij wijze van spreken op één enkele tegel en vindt hij vlot de weg in het verkeer. Nog altijd in de stad wordt de batterij – 35,5 kWh, in theorie goed voor 222 km WLPP – optimaal opgeladen door het erg efficiënte regeneratiesysteem. Energie genereren en het afremmen dat ermee gepaard gaat, is met flippers aan het stuur op vier niveaus regelbaar. In de modus Single pedal control, die uitstekend werkt, kan je de intensiteit van dat genereren met het versnellingspedaal controleren en in de stad helemaal zonder remmen rijden.

Met zijn sexappeal en de vele troeven wordt de Honda e een graag geziene gast in de chique wijken. Want het prijskaartje is op maat van zijn ambities: de Advance-versie kost 37.500 euro, het instapmodel 3.000 euro minder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content