Neem jij van een kledingstuk ook altijd drie opeenvolgende maten mee in het pashokje, in de hoop dat er eentje echt past? Zit je broek gegoten om je heupen maar gaapt de tailleband? En moet je je broekspijpen altijd drastisch inkorten? Het zijn veelgehoorde frustraties bij vrouwen én mannen. Amper 30% van de Belgen past vandaag probleemloos in de bestaande confectiematen.
...

Neem jij van een kledingstuk ook altijd drie opeenvolgende maten mee in het pashokje, in de hoop dat er eentje echt past? Zit je broek gegoten om je heupen maar gaapt de tailleband? En moet je je broekspijpen altijd drastisch inkorten? Het zijn veelgehoorde frustraties bij vrouwen én mannen. Amper 30% van de Belgen past vandaag probleemloos in de bestaande confectiematen.De huidige pasvormen zijn nog in grote mate gebaseerd op lichaamsmetingen van een kwart eeuw geleden. Hoog tijd om die oefening te herhalen met behulp van nieuwe technologie zoals de 3D bodyscan, oordeelden onderzoekers van de Hogeschool Gent. Docent Alexandra De Raeve: "De vorige meting gebeurde op de klassieke manier. De omvang werd met lintmeters vastgelegd. Maar dat zegt niets over iemands profiel of lichaamsvorm. Zet vijf mensen met een gelijke borst- en buikomtrek naast elkaar en de kans is heel groot dat ze er qua lichaamsvorm allemaal anders uitzien. Met de steun van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie hebben we daarom een 3D bodyscanmeting uitgevoerd bij 2.500 Belgen tussen 18 en 70 jaar, zowel uit Vlaanderen, Brussel als Wallonië.""Die grote meetcampagne heeft duidelijk gemaakt dat we vandaag een stuk groter (gemiddeld 2 cm) zijn geworden en breder in de taille (5 tot 6 cm). Borst en heupen zijn iets minder sterk toegenomen. De meest voorkomende lichaamsvorm bij vrouwen is een recht H-model. Zandlopers à la Marilyn Monroe zijn uitzonderingen (8% van de vrouwen). Dat zorgt ervoor dat ook de verhouding tussen borst en taille/heup minder uitgesproken moet zijn."Al die veranderingen werden door de onderzoekers in nieuwe matentabellen gegoten. Voor het eerst werd daarbij ook uitdrukkelijk rekening gehouden met de vormen van vijftigplussers. "De veranderingen qua lichaamsvorm hangen immers sterk samen met de leeftijd. De nieuwe matentabel die wij voorstellen houdt zowel rekening met de afmetingen als met die lichaamsvorm." Dankzij die vormaanpassingen en de grotere keuze aan modellen per maat zullen meer vrouwen in een kleinere, beter passende maat kunnen glippen. "Niet elk merk zal alle vormvariaties aanbieden. Maar met deze aanpassingen zullen modemerken toch 40 tot 50% van de mensen kunnen kleden. Kledingmerken die zich ook richten op vijftigplussers kunnen zich focussen op de specifieke lichaamsvormen van hun doelpubliek en aangepaste matentabellen voor vijftigplussers hanteren. Mode voor 50-plus, zonder dat klanten het zullen merken aan een of ander label. De interesse van de modebedrijven voor de nieuwe realistische maten is alvast groot."Voor alle duidelijkheid: de nieuwe maten doen niet aan zogeheten vanity sizing (inspelen op de ijdelheid). Sommige modemerken passen vandaag die strategie toe. Ze schatten hun kledingmaten bewust een of meer maatjes kleiner in, zodat klanten met een beter gevoel zouden shoppen.Bij vrouwen"Bij de meeste vrouwen manifesteert de grootste vormverandering zich rond de menopauze zo blijkt uit ons onderzoek. Dat heeft niet zozeer met gewicht te maken. Ook als het gewicht op peil blijft, is de kans groot dat vrouwen niet meer in de kleding passen die ze als twintiger droegen omdat hun volumes zich op andere plaatsen situeren. Een laag buikje komt vaak in de plaats van een geprononceerde derrière."Heupen, borst, taille wat brederLaag buikjeSlanker zitvlakBij mannen"Bij mannen merken we dat de lichaamsvorm het sterkst wijzigt rond de leeftijd van 25 jaar. Gemiddeld krijgen mannen vanaf dan al een buikje. Mogelijk omdat ze rond die leeftijd gaan samenwonen of trouwen. Rond 50 jaar verbetert dat weer, en zien we die buik bij sommigen weer wat afnemen."Hoger en ronder buikjeSmallere benenNog even geduld. "De nieuwe kledingmaten zullen ten vroegste in de zomercollecties van volgend jaar opduiken. Al elf grote en kleine Belgische modemerken - waaronder Caroline Biss, JBC, Xandres, Mayerline... - hebben de nieuwe matentabellen aangekocht om er hun kleding aan aan te passen."Alexandra De Raeve: "Zowat alle Europese landen hebben een gelijkaardige bodyscancampagne achter de rug. De grote uitdaging wordt al die metingen op elkaar afstemmen om tot een Europees matensysteem te komen. Zodat een maat 38 in Brussel niet langer een 42 is in Rome. Het komt erop aan om de best passende middenmaat te vinden die aansluit bij de gemiddelde Europeaan. De Belgische matentabellen lijken hier de grootste kanshebbers. Wij zitten qua vorm mooi tussen de grotere maten uit het Noorden en de kleinere uit Zuid-Europa."Kari Van Hoorick