© frédéric raevens

Eileen restaureert oude wereldbollen

“Ik was thuis altijd omringd door mooie voorwerpen. Mijn vader was antiquair en verzamelde wereldbollen. En dankzij mijn moeder, die airhostess was, heb ik veel kunnen reizen en dat heeft mijn interesse voor kunst aangewakkerd”, vertelt de Brusselse Eileen Waterschoot. Ze studeerde af aan de kunstschool La Cambre en restaureert wereldbollen en grafische kunstwerken.

“Tijdens een stage over de restauratie van documenten werd ik verliefd op papier! Het is een magische materie: licht, levend, het ondersteunt de creativiteit en het is vrij toegankelijk voor iedereen. Maar het is ook een fragiel materiaal dat concentratie vergt en secure behandelingen zodat het niet scheurt. Intussen heb ik al een Egyptische kartonnage gerestaureerd, een manuscript van Simone de Beauvoir, notitieboekjes van artiesten met kleurtesten,... Het is mooi om te zien hoe een idee vorm krijgt op papier!”

Papier restaureren houdt onder ander in dat je stof verwijdert met een pincet en een speciale gom, het papier schoonmaakt in water om onzuiverheden en zuren te verwijderen. Die zuren zijn verantwoordelijk voor gele vlekken en roest. “Daarna bedek ik het document met natuurlijke lijm en leg ik er heel fijn Japans papier op om het te versterken, waarna ik het op katoenen kartons leg. Ik werk voor musea, lijstenmakers, boekbinders en particulieren. Een van mijn mooiste herinneringen is de restauratie van het wandtapijtkarton van Pieter Coecke (16de eeuw) in het Broodhuis op de Grote Markt van Brussel.”

“Ik restaureer ook graag wereldbollen. Dat is wel een complex en tijdrovend werkje, want je moet de laag met de tijdzones van de kaart pellen om het beschadigde gips te kunnen restaureren. Ik ben trots dat ik historische documenten en kunst help conserveren zodat ze opnieuw tentoongesteld en geraadpleegd kunnen worden. Ik hou ervan om me met deze getuigen uit het verleden bezig te houden. Het is een meditatief ambacht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content