Een voorloper

Het Chinese MG zet alles op alles om Europa te veroveren. En het heeft een sterke troef: het biedt momenteel als enige een 100% elektrische break aan, een bij ons erg populair model. Tweede sterk punt: een prijs waar de concurrentie niet aan kan tippen.

MG – tot enkele jaren geleden een Brits merk – maakt vandaag een stevige comeback met Chinees kapitaal en een duidelijke focus op elektrisch rijden. Het merk heeft de industrialisering van de e-auto helemaal onder de knie en pakt uit met een buitengewoon aantrekkelijk geprijsd gamma. Dat is belangrijk, want de prijs is vaak de grote rem op de aankoop van een elektrische auto.

Nog mooier: MG brengt als allereerste een break op batterijen op de markt. Dat typeert de Europese ambities van het Chinese merk.

Functioneel

Het voordeel van een break heeft vooral te maken met de functionaliteit. De MG5 maakt die belofte waar. De koffer heeft een flink laadvermogen voor een compacte auto: 475 liter in de normale configuratie, 1.367 liter met neergeklapte achterbank. Dat is ruim en hoe dan ook royaler dan het volume van een oplaadbare hybride zoals de Renault Megane Estate. De auto is bovendien meer dan ruim genoeg voor vier personen. Kortom, de MG5 doet wat hij moet doen.

Het interieur komt sober en aangenaam over, met een groot aanraakscherm dat alle multimediafuncties en de airco regelt. Een minpunt: als de navigatie actief is, blijft er te weinig ruimte over voor andere informatie zoals de buitentemperatuur en de radio. Een van de verbeterpunten is zeker de rijhouding, door de hoge vloer en het te kleine afstelbereik van de stuurkolom. En ook de algemene kwaliteit van de kunststoffen kan beter, ook al ogen de inzetstukken heel mooi.

Long Range

De MG5 is verkrijgbaar met twee batterijversies, een van 50,3 kWh en een van 61,1 kWh, de Long Range. Het verschil merk je aan de prijs: 34.585 euro voor de eerste, 37.585 euro voor de tweede. Maar ook aan de autonomie: 310 tot 320 km voor de 50,3 kWh en 380 tot 400 km voor de 61,1 kWh. Logisch. Eigenaardig genoeg blijkt de Long Range-versie in onze test een lager vermogen te hebben – 156 pk – dan de MG5 met kleine batterij – 177 pk. Reken voor de Long Range in de praktijk en afhankelijk van de rijomstandigheden op een autonomie van iets meer dan 300 km op een gemengd traject en iets minder dan 300 km op de snelweg.

Op de weg is dat iets lagere vermogen geen handicap en draait de MG5 vlot mee in het dagelijkse verkeer. Hij gaat in 8,3 seconden van 0 naar 100 km, wat zeker correct is. Zijn dynamiek valt ook best mee: een mooi compromis tussen comfort en wegligging.

We hebben hier dus een interessante en bovendien betaalbare gezinswagen die niemand zal teleurstellen. Een origineel detail: het stopcontact voor het opladen zit in het midden van de motorkap, wat laadpalen beter bereikbaar maakt. Onthoud wel dat het oplaadvermogen op wisselstroom 11 kW bedraagt, maar op gelijkstroom slechts 87 kW. Dat is aan de lage kant voor wie vaak lange afstanden rijdt.

Door de hoge vloer en het kleine afstelbereik van de stuurkolom kan de rijhouding beter.
Door de hoge vloer en het kleine afstelbereik van de stuurkolom kan de rijhouding beter.
Een voorloper

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content