Kia heeft in 2005 wereldwijd iets meer dan 1,18 miljoen auto's verkocht en hoopt dit jaar de kaap van de 1,35 miljoen te overschrijden dankzij een steeds rijker gamma dat voortdurend vernieuwd wordt. Tegen 2010 zal de Koreaanse fabrikant niet minder dan tien nieuwe modellen lanceren.
...

Kia heeft in 2005 wereldwijd iets meer dan 1,18 miljoen auto's verkocht en hoopt dit jaar de kaap van de 1,35 miljoen te overschrijden dankzij een steeds rijker gamma dat voortdurend vernieuwd wordt. Tegen 2010 zal de Koreaanse fabrikant niet minder dan tien nieuwe modellen lanceren. In afwachting moet elk nieuw model helaas zowel in Europa als in de Verenigde Staten verkoopbaar zijn. Dat is jammer, want het heeft een weerslag op de persoonlijkheid van de auto. De nieuwe Magenta past dus in de categorie van de compromisauto's. Dat is een handicap, zeker omdat hij zich waar moet maken in een segment waar - om het zacht uit te drukken - geen gebrek aan concurrentie is. Om de Magentis in Europa te verkopen, hebben de Koreanen onder meer de ophanging stroever gemaakt, de stoelen verlengd en verbreed en voor een krachtige, fiscaal vriendelijke dieselmotor gezorgd die aan een automaat kan worden gekoppeld. De nieuwe Magentis heeft ook een meer Europese look dan de vorige generatie. De vormgeving, geïnspireerd door de Hyundai Sonata, komt modern over zonder het risico over vijf jaar ouderwets te ogen. En - een verschijnsel dat zo zeldzaam is dat het een uitdrukkelijke vermelding verdient - in tegenstelling met de huidige trend waarbij elke nieuwe versie van een model zonder duidelijke reden groter en zwaarder wordt dan zijn voorganger, is de nieuwe Koreaan nauwelijks gegroeid. Met zijn 4,73 m is hij welgeteld één centimeter langer geworden. Dat is meer dan voldoende om de Magentis uiterst comfortabel te maken, zowel voor- als achterin en zelfs als u lange benen hebt. Binnen is hij goed afgewerkt en keurig verzorgd, met een dashboard dat grotendeels van de Sonata is geleend. En de kofferruimte? Haar inhoud gaat tot 420 liter. Voldoende om - we noemen zomaar iets kleins - vier golftassen mee te nemen. Kia heeft zeer goed begrepen dat het een krachtige diesel nodig heeft om de Europeanen te verleiden. Daarom krijgt de berline de nieuwe 2.0l CRDi van eigen makelij mee, een motor van 136 pk en 305 Nm koppel bij 1800 tot 2500 t/min. Hij heeft kracht in overvloed, is soepel, trekt snel op en reageert vinnig, ook dankzij een efficiënte versnellingsbak met zes verhoudingen. De enige schaduwzijde: het schakelen gaat samen met een lichte vertraging bij het optrekken. De motor kan ook worden gecombineerd met een automaat met vier verhoudingen. Die laatste past perfect in de filosofie van deze auto, al was het maar omdat de twee extra versnellingen ontbreken. En het benzineaanbod? Kia heeft een 4 cilindermotor van 2.0l van 144 pk en 189 Nm met een koppel bij 4250 t/min, gecombineerd met een vijfversnellingsbak (automaat als optie), of een V6 2.7l van 188 pk en een koppel van 247 Nm bij 4000 t/min, met alleen een automaat met 4 versnellingen. Op het vlak van de dynamiek valt de wat soepele ophanging van de Magentis tegen, ondanks een voor Duitsland afgestelde vering. Hij vertoont wat onderstuur maar op de autoweg ontplooit hij plots al zijn talenten. Ook bij hoge snelheid blijft hij buitengewoon comfortabel, uitzonderlijk stil en stabiel. De standaard stabiliteitcontrole (ESP) leek ons nooit te opdringerig. Chauffeurs voor wie met de wagen rijden een vorm van levenskunst is, zullen niet onder de indruk zijn van deze Kia Magentis. Maar hij is wel een prachtauto voor wie een sobere, comfortabele, ruime en betaalbare berline zoekt: vanaf A 19.900 met benzinemotor en vanaf A 21.690 met een diesel. nArnaud Dellicour