Als we de statistieken mogen geloven, heeft de eenmaking van Europa en de invoering van de euro de reislust van de Belgen nog doen toenemen. De laatste 10 jaar is het aantal inge-schreven mobilhomes in België haast verdubbeld tot nu al 38 000.
...

Als we de statistieken mogen geloven, heeft de eenmaking van Europa en de invoering van de euro de reislust van de Belgen nog doen toenemen. De laatste 10 jaar is het aantal inge-schreven mobilhomes in België haast verdubbeld tot nu al 38 000. De troeven zijn duidelijk: reizen met een mobilhome, dat is pure vrijheid. U komt en gaat waar en wanneer u wilt. Valt het ergens tegen, dan hoeft u enkel uw gaspedaal in te drukken en uw woning enkele kilometers te verplaatsen. Terwijl u rijdt, kunnen uw passagiers een dutje doen. Maar er zijn ook beperkingen: rijden met een mobilhome is niet altijd makkelijk, vooral niet in steden met nauwe straatjes. In de meeste centra zult u weinig of geen parkeermoge-lijkheid vinden. Dat is een nadeel tegenover een caravan die u op uw be-stemming loskoppelt van uw auto. Een rijbewijs B volstaat als uw mobilhome niet meer dan 3,5 ton weegt. Let op! In deze 3,5 ton zit al het gewicht begrepen: ook de passagiers, een volle brandstoftank, een volle watertank, de fietsen, uw voedselvoorraad, een luifel, de tv-antenne... TIP VAN MOBILHOMEFREAKS TOM EN LEA: "Het probleem is dat veel constructeurs modellen maken van 3,3 ton, en dan blijft er niet veel ruimte over voor accessoires", vertellen ons Tom en Lea, twee jonggepensioneerden in het onderwijs en al jaren fans van reizen met de mobilhome. "Met een volle watertank (toch zo'n 100 kilo) en twee passagiers zit je al ongeveer aan de limiet. Kies dus een model dat niet meer weegt dan 3 ton, dan hebt u nog voldoende marge. " Na de inschrijving, moet uw mobilhome nog een administratieve regularisatie krijgen vooraleer u zich in het verkeer mag begeven. Dit gebeurt in een van de keuringscentra (zie kader: Meer info, p. 72): uw mobilhome krijgt een administratieve controle, hij wordt gewogen en er wordt een conformiteitsattest gemaakt (het identificatiedocument). Bij het wegen wordt er rekening gehouden met: - een brandstoftank die voor 100 % gevuld is - een watertank en een gastank die voor 90 % gevuld zijn . - Een mobilhome verzekert u precies zoals u een wagen verzekert. TIP VAN TOM: "Soms krijg je betere voorwaarden als je de mobilhome verzekert bij dezelfde verzekeraar als je personenwagen." Onderhandelen luidt dus de boodschap! - Eenmaal verzekerd, moet u uw mobilhome inschrijven volgens een specifieke procedure die rekening houdt met de kenmerken van het voertuig: nieuw of tweedehands, in België gekocht of in het buitenland, omgevormd of niet,... Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt naargelang de mobilhome in gebruik genomen werd voor of na 1 april 2003, want sinds die datum gelden andere normen voor de veiligheidsgordels, de zetels, enz. Er mogen geen zetels meer langs de zijkanten geplaatst worden in mobilhomes die in gebruik genomen werden na 20 oktober 2007 (zie kader: Meer info, p. 72).Jazeker, mobilhomes vallen in categorie 3 (de categorie van de tweeassige voertuigen met een hoogte vanaf 3 meter, en alle voertuigen met een toegestaan gewicht hoger dan 3,5 ton). De prijs hangt af van de grootte van de mobilhome, soms van het aantal assen, het gewicht, enz. Het verschil met een personenwagen kan oplopen. TIP VAN LEA: "Wij nemen de nationale wegen, waar we tegen 70 km/u ook nog kunnen genieten van het voorbijtrekkende landschap. De tocht maakt deel uit van onze reis. Een extra troef is dat de brandstof langs de nationale wegen goedkoper is. " - Op de openbare weg vallen mobilhomes onder de parkeerregels van de wegcode. Ze mogen parkeren op plaatsen waar ook personenwagens dat mogen, behalve als er een verbodsbord staat voor mobilhomes. Overdag mogen wagens langs de kant van de weg parkeren, behalve als dat gevaarlijk is of als ze andere weggebruikers hinderen. - Als dat nodig is, mag u uw mobilhome parkeren op een parking langsheen de snelweg maar wees voorzichtig, zowel 's nachts als overdag. Kies liever een parking waar ook getankt en gegeten kan worden, daar zijn meer voorbijgangers. Andere voorzorgsmaatregelen zijn: plaats de mobilhome goed in het zicht van andere automobilisten en niet langsheen de afsluiting van de parking (daar is het rustig voor u, maar ook voor eventuele dieven!). En sluit uw mobilhome goed af. Het gebeurt dat dieven in groep handelen: de ene knoopt een gesprek aan met de eigenaars, terwijl handlangers waardevolle voorwerpen uit de mobilhome halen. KAMPEERTIPS VAN TOM EN LEA: "Wij kennen mensen die om te overnachten systematisch de parkings opzoeken die niets kosten. Het klopt dat je eigenlijk enkel een plaats nodig hebt waar je water, brandstof en gas kunt aanvullen. Maar op deze parkings kun je geen elektriciteit nemen en kun je ook je tank met gebruikt water van keuken en douche niet ledigen. Wij kiezen altijd voor campings die dit comfort wel bieden. Iets duurdere dus, waar we ongeveer euro 25 voor een nacht betalen (voor een mobilhome en twee personen). Die bieden meestal een goede elektriciteits-aansluiting en het verbruik is in de prijs begrepen, evenals de warme douche. De elektrische aansluitingen variëren ook sterk: de kleinste zijn zo'n 4 ampère (het maximumvermogen is dan 880 watt), de meeste variëren tussen 6 à 10 ampère (respectievelijk maximaal 1320 watt en 2200 watt). In de toeristische landen in Oost- Europa (Kroatië bijv.) zijn er aansluitingen tot 16 ampère met een maximumvermogen van 3520 watt. Een kooktoestel op gas biedt het grote voordeel dat je niet afhankelijk bent van de elektrische aansluiting." Veel mobilhomegebruikers verkiezen net deze manier van reizen omdat ze (waar toegelaten) kunnen wildkamperen in de volle natuur. Niet alle landen laten wildkamperen toe. Sommige landen beperken het recht tot bepaalde zones, andere zijn dan weer heel vrij. In Zweden bijvoorbeeld geldt het allemansrecht (allemansrät), een oud gewoonterecht dat beschermd wordt door de grondwet. Het betekent dat u andermans grond mag betreden om er van de natuur te genieten. In landen die dichter bevolkt zijn zoals Denemarken of Nederland wordt wildkamperen niet toegelaten. In Frankrijk wordt een onderscheid gemaakt tussen bivakkeren (bivouacquer) en wildkamperen. Bivakkeren betekent één nacht in de natuur kamperen, nl. van zonsondergang tot zonsopgang, wat toegelaten is in bepaalde zones (bijv. natuurparken). Wildkamperen is er niet toegelaten. In het algemeen is het aangeraden u ter plaatse te informeren... en te beseffen dat wildkamperen niet altijd zonder gevaar is. TIP VAN TOM EN LEA: "Wie niet graag op een camping logeert, maar ook terugschrikt voor wildkamperen, kan bij de plaatselijke bevolking aankloppen. Bij een boer bijvoorbeeld, die heeft vaak ruimte zat." Uiteraard hangt veel af van het budget dat u wilt besteden, maar onze mobilhomefreaks Tom en Lea hebben toch een paar tips om een degelijke kwaliteit meteen te herkennen. Die zit hem volgens Tom in de stevig-heid. "Kijk eerst en vooral naar de scharnieren, de lampen, de uitrusting, het gebruikte hout, de afwerkingsgraad,... Dan merk je snel van welke kwaliteit jouw mobilhome is." En Lea voegt toe: "Als je een dagje ouder wordt is de instap belangrijk. Bij de meeste mobilhomes is die te hoog. Een lage, vaste instap (niet met schuiftreden) is heel comfortabel." Jocelyne MinetBesef wel dat kamperen - laat staan wild-kamperen - niet altijd zonder gevaar is!