Een trapje hoger

De nieuwe Astra volgt het voorbeeld van grote broer Insignia, met een opvallend mooie vormgeving en een erg verzorgd interieur. Hij wint aan charme en staat écht een trapje hoger dan zijn voorganger.

De Astra is voor Opel altijd een strategisch model geweest: de vorige versie was op eigen houtje goed voor meer dan een derde van de verkoop van het merk. Maar die kleine Opel had zijn succes toen meer te danken aan zijn aantrekkelijke prijs dan aan zijn charme. De nieuwkomer speelt meer op de emoties, vooral dankzij een door de recente en erg geslaagde Insignia geïn-spireerde vormgeving. Dat familie- trekje is ook binnen merkbaar: het design interieur komt gastvrij over. Jammer genoeg bereikt de afwerking niet altijd het niveau van een Golf en zijn de bedieningen op de middenconsole niet echt ergonomisch...

Een maatje meer

De nieuwe Astra heeft niet alleen meer stijl maar ook meer ruimte. Met zijn 4,42 m is hij 17 cm langer, waarvan 7 cm ter hoogte van de wielbasis. Dat komt allemaal de opvallend royale ruimte achterin ten goede. Het koffervolume, 370 liter, is behoorlijk maar iets kleiner dan vroeger (en dat is vreemd)! Anderzijds waren we in onze nopjes met de op drie hoogten regelbare vloer van de koffer (optie). In de hoogste stand komt hij gelijk met de rand van de koffer, zodat u moeiteloos zware stukken in de auto kunt schuiven. Goed gezien!

Bij de andere uitrusting die in de catalogus staat maar weinig courant is voor een auto van dit segment, stippen we de aanpasbare en gerichte bi-xenonlampen aan, de frontale camera die wegwijzers kan herkennen en de chauffeur waarschuwt wanneer die per ongeluk zijn rijvak verlaat, en de in de achterbumper verwerkte fietsdrager, die zich in een handomdraai laat uitklappen. Ook aanbevolen: de heel comfortabele ergonomische sportstoelen.

Lekker rijden

De Astra 2010 denkt aan de veiligheid van zijn passagiers, met stabiliteitscontrole (ESP) in de standaard uitvoering. Op de weg is hij niet zo zacht als zijn Franse concurrenten, ook niet met de gestuurde vering (optie) maar hij toont wel een goede wegligging en rijdt prettig, onder meer dankzij een efficiënt chassis – de achteras is ver-sterkt met een Wattstang die in de bochten de wielafwijking beperkt.

Minder positief is de voortrein, die niet altijd opgewassen lijkt tegen zijn taak, zeker met de 1.6 l turbomotor van 180 pk. De nieuwe kleine 1.4 l turbo van 140 pk is aan de luidruchtige kant en de erg ruime verhoudingen van zijn versnellingsbak zetten een domper op zijn vitaliteit. Bij de diesels begint het aanbod met de 1.3 l CDTI van 95 pk, die volgend jaar zijn debuut maakt en die op termijn met de stop & starttechnologie zal worden uitgerust. De 1.7 l CDTI (110 of 125 pk) kennen we al van de oude Astra. Jammer dat deze motor geen automaat krijgt, een voorrecht dat (als optie) voorbehouden is voor de 2.0 l CDTI 160 pk met zijn pittige motor, sterk in sensaties maar vrij lawaaierig.

Ondanks wat schoonheidsfoutjes, zoals veel windlawaai op de autoweg, zou de nieuwe Astra een succes moeten worden, ook al omdat hij niet overdreven duur is: vanaf euro16.150 met benzinemotor en euro17.800 in de dieselversie.

Arnaud Dellicour

Partner Content