Een SUV op jacht

Met de Puma gaat Ford op jacht. De Peugeot 2008, Renault Captur, VW T-Roc en consoorten zijn zijn prooi. Hij maakt ook jacht op nieuwe klanten, die wel de praktische kantjes van een SUV willen, maar niet de look en het patserige imago.

Ford vist niet alleen de naam van de coupé van eind jaren 90 op, het neemt ook enkele attributen van toen over. Het nieuwe model is een SUV, of beter, een crossover, al is hij vrij compact (4,19m lang) en kreeg hij een opvallende styling mee. In dat opzicht is de Puma 2020 een nieuw begin voor Ford: forse proporties, gespierde rondingen en een dynamische look. Dat geldt vooral voor de ST-Line, de meest complete afwerking, die met integrale lak tot onderaan het chassis en de wielkasten ronduit sportief oogt.

Aan boord kiest Ford voor de gebruikelijke aanpak. Het interieur zal de trouwe klanten van het merk dus niet verrassen. Maar het gebruik van hard, hol plastic aan de binnenkant van de deuren, op plaatsen waar je vanzelf je hand laat rusten, valt niet echt in de smaak. Achter die klassieke look gaat een personaliseerbaar 12,3 inch digitaal dashboard schuil en uiteraard een multimediasysteem, dat je kan aanvullen met een mobiele app waarmee je een aantal functies vanop afstand kan bedienen. We besparen je de lange lijst van rijhulpen, maar onthou dat de Puma op dat vlak een topper is.

De ruimte binnenin is meer dan comfortabel voor vier mensen, al was een verschuifbare achterbank leuk geweest. Maar Ford heeft voor een vaste bank gekozen om de koffer zo groot mogelijk te maken: 456 liter! Dat indrukwekkende volume heeft de Puma mee te danken aan de Megabox, een kubusvormige holte in de koffervloer. Een slimme vondst, want je kan er niet enkel je schatten in kwijt, je kan daardoor ook hoge voorwerpen vervoeren, zoals een plant. In de kubusbodem zit een opening met stop, zodat je hem gemakkelijk met water kan reinigen. Praktisch om na een boswandeling je vuile schoenen op te bergen. Keerzijde van de medaille: de Megabox laat geen plaats voor een reservewiel.

Een SUV op jacht

De Puma maakt, net als zijn voorouder, gebruik van de basis van de Fiesta. Het spoor werd vergroot, de ophanging verbeterd en de Puma staat hoger op zijn poten. Maar Ford bewijst alweer dat het auto’s maakt die lekker rijden. Net als zijn naamgenoot in de natuur, is de Puma licht, precies en lenig. In sport-modus wordt hij zelfs speels en dartel. De vering vangt het slingereffect in de bochten keurig op, maar die voelt vrij strak als je met 19 inch velgen (optie) rijdt. De Titanium X afwerking heeft kleinere velgen en dikkere banden, en is daardoor homogener, met een groter algemeen comfort.

Het sportieve karakter gaat hand in hand met een veilig evenwicht in alle situaties. De 1.0 l Ecoboost-motor van 155 pk levert uitstekend werk, met veel pit op de juiste toerentallen, en wordt goed bediend door een handgeschakelde zestrapsversnellingsbak. Hij krijgt bovendien hulp van een lichte 48 V elektrische motor, die de auto bij lage toerentallen vinniger doet optrekken en de verbrandingsmotor sneller uitschakelt als het langzaam gaat. Wat tot 7% benzine bespaart. Die technologie is ook als optie verkrijgbaar bij de Eco-boost-motor van 125 pk, voorlopig het enige alternatief.

Het interieur zal Ford-adepten niet verrassen.
Het interieur zal Ford-adepten niet verrassen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content