De eerste Koleos kwam in 2007 op de markt, maar kon niet echt overtuigen. Hij was dynamisch, maar mooi kon je hem niet noemen. Daar was een eenvoudige verklaring voor: hij was een doorslagje van een SUV van het Koreaanse Samsung, dat deel uitmaakt van Renault. Maar dat is nu allemaal verleden tijd: de nieuwe Koleos put heel wat voordelen uit de gemeenschappelijke onderdelen van Renault-Nissan. Deze auto is voor de X-Trail, wat de Kadjar voor de Qashqai is en mikt op kwaliteit. Hij past dus perfect in de categorie van de Espace en de Talisman, zodat Renault nu dri...
Een SUV in smoking
Maak kennis met de nieuwe Koleos. Hij is groter en luxueuzer dan de Kadjar en een mooi alternatief voor de Espace, maar dan met vijf plaatsen.

De eerste Koleos kwam in 2007 op de markt, maar kon niet echt overtuigen. Hij was dynamisch, maar mooi kon je hem niet noemen. Daar was een eenvoudige verklaring voor: hij was een doorslagje van een SUV van het Koreaanse Samsung, dat deel uitmaakt van Renault. Maar dat is nu allemaal verleden tijd: de nieuwe Koleos put heel wat voordelen uit de gemeenschappelijke onderdelen van Renault-Nissan. Deze auto is voor de X-Trail, wat de Kadjar voor de Qashqai is en mikt op kwaliteit. Hij past dus perfect in de categorie van de Espace en de Talisman, zodat Renault nu drie modellen in het D-segment heeft.Deze Koleos is 22 cm langer dan de Kadjar en heeft een 6 cm grotere wielbasis. Resultaat: vorstelijk veel ruimte achterin en 530 1 laadvermogen, dat echter veel minder moduleerbaar is dan bij de Espace: de achterbank kan worden weggeklapt tot een koffer van 1.6771, maar dat is het dan. En om niet aan het marktaandeel van de Espace en de Grand Scénic te knabbelen, heeft de nieuwkomer slechts vijf plaatsen, tegenover zes bij de concurrenten.Anderzijds mikt de Koleos wel op luxe en comfort. Dat merk je vooral bij de rijkelijkste uitvoering, de Initiale Paris, uitgerust met de zwaarste motor (dCi 175 pk), waaraan een prijskaartje van meer dan ? 44.000 kleeft. Renault heeft aan alles gedacht: hifi van Bose, comfortabele grote hoofdsteunen, mooi nerfleer, verwarmde en geventileerde stoelen voorin. Je krijgt er ook een panoramisch dak van 0,8 m2 bij, programmeerbare sfeerverlichting en een staand gemonteerde 8,7 inch tablet die alle functies bedient en verbinding kan maken met de iPhone (Apple Car Play). Goed idee, ook al zijn de menu's niet altijd duidelijk en is de navigatie aan de ingewikkelde kant.Het is wel een beetje vreemd dat de twee motoren die Renault voorstelt allebei diesels zijn, een techniek die toch op haar retour is. Wie weinig kilometers aflegt, zoekt het dus best elders. De keuze voor diesels lijkt paradoxaal in een gamma waar je een groter aanbod verwacht. Het wordt dus ofwel de 1.61 dCi 130 pk (4,6 1/100 km, 120 g/km), uitsluitend handgeschakeld en met twee aangedreven wielen, ofwel de 21 dCi 175 pk (5,51/100 km, 146 g/km), met automaat en vierwielaandrijving.Op de weg valt de kleinste motor het beste mee. Hij is lichter dan de versie met vierwielaandrijving, wat hem dynamischer en minder log maakt. En dat zonder aan comfort in te boeten, ook al zou een automaat in deze premium SUV welkom zijn. Terreinrijders hoeven zich evenmin zorgen te maken: de Koleos staat zijn mannetje, maar vraag hem niet om in de bomen te klimmen. Daar is hij niet voor gemaakt: hij mist een programma dat de aandrijving en hulp in de afdalingen beheert. Neem hem dus voor wat hij is: een elegante, comfortabele SUV met veel ruimte en een meer dan interessante prijs-kwaliteitverhouding. Dat is al heel wat!ARNAUD DELLICOUR
Wil je dit artikel verder lezen?
Kies voor Plusmagazine