Een stapje hogerop

De Toyota Avensis Wagon 2.0 VVTi is een door Europeanen voor Europeanen ontwikkelde Japanner, met veiligheid en betrouwbaarheid als sleutelwoorden.

Betekent de nieuwe Avensis het einde van de Camry, tot nu toe het topmodel van het Japanse merk? Alles wijst erop. Deze Avensis is in al zijn versies û vier- of vijfdeurs, break û groter, breder en hoger dan zijn voorganger. Het is een auto met een uiterst verzorgd imago, zowel binnen als buiten, die alles heeft om het vlaggenschip van het merk met zijn veel kleiner doelpubliek de loef af te steken.

Met hun Avensis van de nieuwste generatie mikken de Japanners voluit op de Europese smaak, vandaar ook dat hij in het ontwikkelingscentrum van Toyota in Zaventem is geboren en opnieuw in Engeland wordt geassembleerd.

Weelderige rondingen

Afgezien van zijn naam heeft deze Toyota aan de buitenkant niets meer gemeen met de vorige versie. De Avensis gokt voortaan op luxe, met een steviger silhouet en aantrekkelijke rondingen. Ook het interieur is in een nieuw jasje gestopt: een sober, klassiek dashboard met een perfecte indeling. De binnenruimte heeft geen gebrek aan opbergvakken, terwijl de afwerking en de kwaliteit van de montage onberispelijk zijn.

Bij de break – de versie die wij hebben getest – is de binnenruimte royaal uitgemeten. Dat merk je vooral op de achterbank, waar de passagiers meer dan voldoende beenruimte krijgen. Voorin is er eveneens ruimte in overvloed en zit je prettig op goed steunende stoelen. De rijhouding is uitstekend. Het nuttige volume van de koffer voldoet aan de norm en dankzij de brede opening van de laadklep en de relatief lage drempel is het achtervak uitstekend bereikbaar.

Verstandig en veilig

In de praktijk is de Avensis Wagon 2.0 VVTi niet echt opwindend maar kun je hem evenmin sloom noemen. Zijn 4-cilinder benzinemotor met injectie (147 pk) voldoet aan de Euro IV-norm maar is geen kampioen in het optrekken en bij hoge toerentallen – hij houdt het meest van het bereik tussen de 2000 en de 4000 toeren per minuut. Zodra hij echter op dreef is, presteert hij meer dan behoorlijk. Als gevolg van de variabele distributie loopt het verbruik flink op wanneer er veel van snelheid wordt gewisseld, maar op kruissnelheid, met een toerental van een gunstig koppel, is de motor zuinig genoeg.

Op de weg gedraagt deze Japanner zich rustig en rijdt hij prettig. Het chassis combineert rijgemak met een goede wegligging, zodat de Avensis opvallend nauwkeurig reageert en een heel veilig gevoel geeft, nog versterkt door de 4 schijfremmen.

Samenvattend. Hoewel de motor pittiger had gekund, is de Avensis Wagon 2.0 VVTi een schot in de roos. Hij bekoort met zijn prima rijgedrag, zijn opmerkelijke afwerking, zijn royale basisuitvoering, zijn comfort en geruisloosheid. Als kroon op het werk laat Toyota ons de keuze: een waarborg van 5 jaar of van 150 000 kilometer. De prijzen, afhankelijk van het afwerkingsniveau van euro 25.120 tot 28.260, maken deze auto nog interessanter. n

Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content