De meestgebruikte slasausen zijn mayonaise, dressings en vinaigrette. Hoe goed zijn ze?

Dat hangt af van wat u zelf belangrijk vindt. Kijkt u angstig naar de weegschaal dan spelen de calorieën een hoofdrol. Wilt u uw cholesterol in de gaten houden dan is de bereidingswijze belangrijk.
...

Dat hangt af van wat u zelf belangrijk vindt. Kijkt u angstig naar de weegschaal dan spelen de calorieën een hoofdrol. Wilt u uw cholesterol in de gaten houden dan is de bereidingswijze belangrijk. Mayonaise bevat de meeste calorieën, zo'n 738 per honderd gram. Een tomaat gevuld met garnalen bv. bevat 50 tot 60 calorieën. Met mayonaise erbij loopt dit op tot... 250 à 400 calorieën! Dressings bevatten 300 tot 400 calorieën (hoe vloeibaarder de dressing, hoe minder calorieën) en vinaigrettes zijn goed voor zo'n 250 calorieën. Wie zijn cholesterolgehalte in het oog wil houden, moet kijken naar de vetten die in een slasaus zitten. Mono-onverzadigde vetten zijn goed: zij halen de cholesterol in het bloed naar omlaag. Ze zitten bv. in olijf- en nootolie (zoals arachide). Poly-onverzadigde vetten zijn ook niet slecht, maar omdat ze vrij agressief kunnen zijn voor de vaatwanden wordt aangeraden niet te overdrijven. Taboe in een cholesterolarm dieet zijn verzadigde (dierlijke) vetten. Zij jagen de hoeveelheid cholesterol in het bloed naar omhoog. De vetsamenstelling kunt u meestal aflezen van het etiket. Als de mayonaise die u zelf maakt meer mono-onverzadigde vetten bevat dan de slasaus uit de winkel, dan is de uwe inderdaad beter voor uw cholesterol. Cruciale vraag is: hoeveel olijfolie zit er in zo'n pot? Een druppeltje? Of een paar soeplepels? Er is op dit vlak geen enkele wettelijke regeling. Check het etiket en ga de verhouding na tussen mono-onverzadigde en verzadigde vetten. Hoe groter het aandeel mono-onverzadigde vetten, hoe beter voor uw cholesterol. In principe wel. Honderd gram kant- en klare yoghurtsaus bevat ongeveer 242 calorieën; zowat één derde van de hoeveelheid in mayonaise. Heel veel mensen fixeren zich echter zo sterk op dat lightlabel dat ze niet meer stilstaan bij het volume. Een koffielepel mayonaise zien ze dan als de ultieme dikmaker, terwijl ze zonder nadenken drie soeplepels van zo'n yoghurtdressing over de sla gooien! Ook hier moet u het onderscheid maken tussen cholesterol en overgewicht. Wie een cholesterolarm dieet volgt, kan gerust olijfolie over een slaatje gieten. Maar wie op zijn gewicht let, moet naar de calorieën kijken. In olijfolie zitten er ongeveer 900 per 100 gram. Eén soeplepel bevat dus makkelijk 180 calorieën en dat is niet weinig! A Lieve Van de Velde