Een schot in de roos

Wie had kunnen denken dat MG een comeback zou maken? Na de Chinese overname staat het merk er weer. En zoals dat vandaag hoort, koestert het grote elektrische ambities.

Na 15 jaar afwezigheid betreedt MG opnieuw de automarkt. Wij geloofden er eerlijk gezegd niet meer in. Maar er is in al die jaren veel veranderd: MG is nu in handen van het Chinese SAIC en maakt geen sportwagens of roadsters meer, maar SUV’s die bovendien 100% elektrisch zijn. Je moet nu eenmaal meegaan met je tijd! SAIC is trouwens geen onbekende in het autowereldje. Het ging al in 1955 van start en werkt sinds 1985 nauw samen met de groep Volkswagen en BMW.

TRADITIONEEL

De technologie van de MG ZS is niet echt vernieuwend. Het model kwam eigenlijk al in 2017 in Groot-Brittannië op de markt, maar had toen weinig succes. Nu krijgt het dus een tweede kans, enkel en alleen elektrisch, wellicht met de bedoeling om met een schone lei te herbeginnen.

Esthetisch past deze SUV in het segment van onder meer de Hyundai Tucson en de Ford Kuga. De look is conventioneel en dat geldt ook voor het interieur, met een erg klassiek maar keurig afgewerkt en goed georganiseerd dashboard. De uitrusting is wel opvallend rijk en actueel, tot en met een Apple Car Play compatibele GPS toe, maar jammer genoeg met een nog altijd manuele airco. De MG ZS onderscheidt zich ook door zijn gulle ruimte, vooral achterin, waar je vorstelijk zit. De koffer blijft niet achter: 448 l is meer dan redelijk voor gezinsgebruik.

PRESTATIES VOOR EEN PRIK

De MG ZS heeft twee sterke troeven. De aandrijving is 100% elektrisch en de prijs – 30.985 euro – is onklopbaar. Onder de motorkap zit een elektrische motor van 143 pk en 350 Nm, wat een meer dan behoorlijk vermogen is voor een SUV van deze omvang. En onder de vloer bevindt zich een accupak met een vermogen van 44,5 kWh om de wielen aan te drijven. Ondanks zijn gewicht – meer dan 1.500 kg – zijn de prestaties correct (0-100 km in 8,2 seconden), ook al is de maximumsnelheid beperkt tot 140 km/u, kwestie van voldoende autonomie over te houden. Die bedraagt volgens de WLP-cyclus 263 km, wat neerkomt op een reële autonomie van ongeveer 200 km bij een normale, dus vrij rustige rijstijl. Voor de meeste gebruikers volstaat dat. Het oplaadvermogen varieert van 3,7 kW bij thuis opladen, tot 85 kW aan een terminal met gelijkstroom. Dat biedt voldoende flexibiliteit (ingebouwde lader van 7 kW) voor dagdagelijks polyvalent gebruik.

Een schot in de roos

Op de weg staat de SUV van MG zijn mannetje. Overdreven enthousiast is hij niet, maar hij doet zijn werk, gedraagt zich beschaafd en denkt aan het comfort van de inzittenden. De MG ZS is dan wel technisch eenvoudig, maar zeker niet simplistisch. Hij is het resultaat van een vakkundige ontwikkeling en fabricage. Echt opwindend kun je hem niet noemen, maar dit is wel een auto die met zijn buitengewoon competitieve prijs elektrisch rijden en zero uitstoot voor veel meer mensen bereikbaar maakt. En in de huidige context is dat meer dan welkom.

Het interieur is klassiek maar goed afgewerkt, met een goed georganiseerd en up-to-date dashboard.
Het interieur is klassiek maar goed afgewerkt, met een goed georganiseerd en up-to-date dashboard.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content