Bijna zes jaar en nog geen rimpeltje te bespeuren! De Volvo S80 is mooi volwassen geworden en staat zijn mannetje bij de berlines van topniveau. Toch vond Volvo het tijd om hem een visuele en technische opknapbeurt te geven: in een voortdurend evoluerende markt moet je immers aan de toekomst én aan de concurrentie denken.
...

Bijna zes jaar en nog geen rimpeltje te bespeuren! De Volvo S80 is mooi volwassen geworden en staat zijn mannetje bij de berlines van topniveau. Toch vond Volvo het tijd om hem een visuele en technische opknapbeurt te geven: in een voortdurend evoluerende markt moet je immers aan de toekomst én aan de concurrentie denken. Een andere constructeur zou de vormgeving misschien compleet hebben herzien, maar Volvo beperkt zich tot een paar detailwijzigingen die de S80 een iets lichter profiel geven. Hij heeft ook wat meer chroom gekregen en ligt visueel meer in de lijn van de meer recente S60 en S40. Maar het silhouet van deze grote meneer blijft vanzelfsprekend klassiek en stijlvol. Ook op het technische vlak is de S80 geëvolueerd. De nieuwe ZF- stuurbekrachtiging maakt de besturing bij lage snelheid soepeler. Het actieve FOUR C-chassis (een optie) stemt het gedrag van de schokbrekers af op de rijomstandigheden en op het gekozen programma (sport of comfort). We besparen u de details, als u maar onthoudt dat de twee veranderingen allebei bedoeld zijn om het rijplezier aanzienlijk te vergroten. Bovendien heeft de S80 nu een D5-dieselmotor, een vijfcilinder van 2,5 liter die met de vingers in de neusgaten 163 pk ontwikkelt. In de praktijk is het resultaat van deze metamorfose ronduit indrukwekkend, met zachtheid, comfort en goede smaak als belangrijkste trefwoorden. Voor we echter naar het rijgedrag van deze kilometervreter kijken, werpen we een blik op het interieur, dat in zijn exclusieve versie - die wij hebben getest - comfort en luxe uitstraalt. Veel houten inlegwerk, ergonomische stoelen met leren bekleding, een erg efficiënte automatische airco, strategisch geplaatste bediendingspanelen en een immens gevoel van veiligheid, dankzij een hele reeks airbags en SIPS-kreukzones. De S80 is uiterst efficiënt op de weg. Hij heeft een royale D5-motor, een vlotte krachtbron die flink optrekt en versnelt. Een kruissnelheid van meer dan 200 kilometer per uur is geen probleem, met op de achtergrond een efficiënt, nauwkeurig remsysteem met dynamische controle van de tractie en de stabiliteit. De auto is relatief stil maar heeft wel wat last van trillingen tussen de 2700 en de 3000 toeren/minuut, een probleem dat echter bij een stabiele hogere snelheid verdwijnt. Een goed punt is het lage verbruik van ongeveer 8 l/100 km. In het verkeer gedraagt de S80 zich heel dynamisch en stabiel, met een goed gecontroleerde beweging van de carrosserie. Hij rijdt uiterst vlot, onder meer dankzij een erg precieze, nauw luisterende besturing. De manuele versnellingsbak met vijf goed verdeelde verhoudingen maakt het plezier nog groter. Alleen jammer dat een zesde versnelling ontbreekt. De vering is opmerkelijk: zelfs op een slechte weg voel je geen kuilen of bulten. Kortom, deze Volvo (in ruil voor euro39.550 is hij van u) moet heus niet onderdoen voor de Duitse vaste waarden. nA Arnaud Dellicour