De sector evolueert zo snel dat de wetgever hopeloos achterna hinkt", zegt Hans De Coninck, projectleider Toerisme bij Test-Aankoop. Een vreemde situatie als je bedenkt dat sommige reizigers vlotweg duizend euro betalen aan een reisagent die ze niet kennen, en die ze zelfs nooit te zien zullen krijgen. De consumentenorganisatie laat niet na te wijzen op de vele .com-gevaren: weinig transparante websites, verkoop zonder de nodige vergunningen, te weinig wettelijke waarborgen, websites als schimmige tussenpersonen van buitenlandse firma's waar waarborgen en reglementering een lachertje zijn. "Soms vermeldt de verkoper zelfs geen geografisch adres, zodat je als klant niet weet bij wie je terecht kunt met eventuele klachten. Iedereen kan reizen verkopen en zich achter een website verbergen", weet Hans De Coninck. In ons land wil dat wel meevallen, zolang je betrouwbare namen kiest. "Wij ontvangen inderdaad weinig klachten over het product zélf, maar wel over de vele technische errors die op de sites opduiken, zonder dat je als klant weet wat je verkeerd doet."
...