Een originele aanpak

De full hybrid Nissan Qashqai e-Power pakt uit met een originele technologie: een verbrandingsmotor levert stroom aan een elektrische motor die de auto aandrijft. Een slim idee?

De Nissan Qashqai maakte zijn debuut in 2007 en was toen een voortrekker in de wereld van de SUV’s en crossovers. Intussen is hij aan zijn derde generatie toe, die net als de voorgangers een succes is. De gezins-SUV begon zijn loopbaan als een pionier. Nu is hij dat opnieuw dankzij een echt wel ongebruikelijke technologie voor zijn full hybrid-versie.

De meeste hybride auto’s combineren het vermogen van een elektrische en een verbrandingsmotor, naargelang de omstandigheden. De Qashqai e-Power maakt een uitzondering op die regel: zijn voorwielaandrijving is puur elektrisch. De verbrandingsmotor zorgt enkel voor het voeden van de elektrische motor of voor het opladen van de batterij van 2,1 kWh.

En dat is niet alles! De verbrandingsmotor is eveneens een verrassing, vooral dan de variable compressieverhouding (van 14:1 tot 8:1) die de energie-efficiëntie moet optimaliseren. Op papier blijkt dat prima te werken, want een CO2-uitstoot van 120 g/km is erg laag voor een vermogen van 190 pk.

Gezinsvriendelijk en stil

Het interieur van de Qashqai is aangenaam en behoorlijk ruim, ook achterin – hoewel je de bank jammer genoeg niet kan verschuiven. De voorstoelen zijn voorbeeldig comfortabel en geven een goede steun. Ook de rijhouding is uitstekend. De kofferinhoud varieert van 455 tot 1.552 liter, voldoende voor gezinsgebruik. De ergonomie laat zich vrij vlot aanleren en op de connectiviteit valt niets aan te merken.

Aan het stuur valt de Qashqai e-Power heel goed mee. Met zijn zuiver elektrische aandrijving rijdt de Japanner opvallend comfortabel en soepel – geen schokken, geen trillingen. Dat blijft ook zo wanneer de verbrandingsmotor aan het werk gaat. De dynamiek van de Qashqai is stipt en prettig, dankzij een vering die comfort met stabiliteit combineert. De auto gaat bovendien erg vlot om met zijn 190 pk vermogen en het, dankzij de elektrische motor, onmiddellijk beschikbare koppel.

Redelijk verbruik

Zoals we al aangaven, belooft de Qashqai e-Power een laag verbruik. Dat hoort zijn grote troef te zijn. Maakt hij de belofte waar? Als je heel voorzichtig rijdt, kan je het verbruik in de buurt van 5,5 l/100 km houden, een interessant maar toch niet uitzonderlijk resultaat. Loont het dus de moeite? Misschien wel, misschien niet.

Deze versie van de Qashqai komt met een prijskaartje van 42.000 euro, een fors bedrag dat niet iedereen zomaar kan neertellen. Als je dan weet dat een Tesla Model Y in zijn basisversie 49.900 euro kost, kan je je afvragen of deze hybrid crossover een goede koop is. De keuze zal vooral afhangen van het gebruik dat je ervan maakt. Wat je vooral moet onthouden is dat de Qashqai e-Power erg prettig rijdt en zeker gezinsvriendelijk is.

Een originele aanpak
Het interieur is aangenaam en behoorlijk ruim, ook achterin, al kan je de achterbank niet verschuiven.
Het interieur is aangenaam en behoorlijk ruim, ook achterin, al kan je de achterbank niet verschuiven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content